آموزش ایجاد برنامه ی Hello World (سلام دنیا) با زبان Swift
در اینجا یاد خواهیم گرفت که چگونه می توان برنامه hello world (سلام دنیا!) iOS را با استفاده از xcode ایجاد کرد؛ در واقع اولین مثال از Hello world را با استفاده از swift می آموزیم؛ همچنین نحوه استفاده از شبیه ساز در ios ، نحوه ایجاد و اجرای برنامه ios با استفاده از xcode را با ذکر مثال بیان خواهیم کرد.
برنامه Hello World (سلام دنیا) iOS در زبان Swift
اولین و اصلی ترین برنامه ی تمام زبان های برنامه نویسی که شما به خوبی آن را می شناسید، برنامه سلام،دنیا! است. اکنون خواهیم دید که چگونه می توانیم برنامه hello world در iOS را با Swift و با استفاده از xcode ایجاد کنیم.
ایجاد برنامه سلام، دنیا iOS در Xcode
برای ایجاد پروژه جدید در Xcode در iOS، Xcode را از فهرست پوشه /Application (برنامه ها) باز کنید. پس از باز کردن Xcode ، پنجره welcome (خوش آمدید) مانند شکل زیر باز خواهد شد. در پنجره خوش آمدید، بر روی گزینه دوم Create a new Xcode Project که به معنی “ایجاد یک پروژه ی Xcode جدید” می باشد، کلیک کنید یا به مسیر FlieNewProject بروید.
پس از انتخاب “ایجاد یک پروژه Xcode جدید”، یک پنجره جدید باز خواهد شد که باید الگوی خود را انتخاب کنیم.
پنجره جدید Xcode شامل چندین الگوی برنامه داخلی برای پیاده سازی نوع معمول برنامه های iOS است. در این بخش می توانیم انتخاب کنیم که چه نوع اپلیکیشینی را می خواهیم برنامه نویسی کنیم؛ مثلاً نوع برنامه می تواند: برنامه های مبتنی بر صفحه ، برنامه های مبتنی بر سربرگ، بازی ها ، برنامه های با نمای جدولی و غیره باشد. این قالب ها دارای رابط از پیش تنظیم شده و فایل های کد منبع هستند.
برای این مثال سلام دنیا! iOS ، از ابتدایی ترین الگوی “برنامه های نمایشی واحد” استفاده خواهیم کرد. برای انتخاب این مورد، به بخش iOS در سمت چپ بروید تا برنامه را انتخاب کنید، باید از مسیر Application بروید و در قسمت اصلی پنجره گزینه ی “Single view Application” را انتخاب کرده و مانند تصویر زیر بر روی دکمه next کلیک کنید.
بعد از کلیک بر روی Next ، پنجره ای مانند شکل زیر مشاهده می کنیم، در این مورد باید نام پروژه و سایر جزئیات مربوط به برنامه خود را ذکر کنیم.
Product Name (نام محصول): “سلام دنیا!”
هر آنچه را که در بخش Product Name وارد می کنیم برای پروژه و برنامه استفاده می شود.
Organization Name نام سازمان: “Tutlane”
می توانید نام سازمان یا نام خود را وارد کنید یا می توانید آن را خالی بگذارید.
Organization Identifier (شناسه سازمان): “com.developersocociation”
در صورتی که شناسه سازمانی در اختیار ندارید؛ می توانید com.example را وارد بکنید.
Bundle Identifier (شناسه بسته نرم افزاری)
این مقدار براساس مقادیری که در بخش های محصول و شناسه سازمان وارد کردیم، بطور خودکار تولید می شود.
زبان: “Swift”
نوع زبان را “Swift” انتخاب کنید؛ زیرا قصد داریم برنامه هایی را با استفاده از swift توسعه دهیم.
Devices (دستگاه ها): “Universal”
گزینه های Devices را یونیورسال (جهانی) انتخاب کنید این بدان معنی است که این برنامه روی تمامی دستگاه های iOS اجرا می شود؛ در صورتی که بخواهید برنامه فقط برای iPad اجرا شود، می توانید گزینه iPad را انتخاب کنید تا برنامه شما محدود شده و فقط در دستگاه های iPad اجرا شود.
Use Core Data (استفاده از داده های اصلی): Unselected انتخاب نشده
این گزینه برای عملیات پایگاه داده استفاده می شود. در صورت انجام هرگونه عملیات مربوط به پایگاه داده در برنامه خود ، این گزینه را انتخاب کنید در غیر این صورت گزینه را انتخاب نکنید.
Include Unit Test (شامل آزمون واحد): Unselected انتخاب نشده
در صورتی که برای برنامه های خود نیاز به آزمایش های واحد دارید؛ این گزینه را انتخاب کنید در غیر این صورت آن را انتخاب نکنید.
Include UI Test (شامل آزمونهای UI): انتخاب نشده
در صورتی که برای برنامه های خود نیاز به آزمایش های UI دارید، این گزینه را انتخاب کنید در غیر این صورت آن را انتخاب نکنید.
پس از تمام کردن گزینه ها ، بر روی دکمه Next مانند تصویر زیر کلیک کنید.
زمانی که بر روی دکمه بعدی (Next) کلیک کنید، پنجره ای جدید باز می شود که باید محلی را که می خواهیم برنامه در آن ذخیره شود؛ انتخاب کنیم. زمانی که مکان ذخیر سازی پروژه را انتخاب کردید؛ سپس همان طور که در شکل زیر نشان داده شده است؛ بر روی دکمه Create (ایجاد) کلیک نمایید.
بعد از کلیک بر روی گزینه Create، Xcode یک پروژه جدید را باز می کند. به صورت پیش فرض، ساختار پروژه ی ما به شکل زیر خواهد بود.
آشنایی با Xcode
Xcode تمام موارد، از جمله رابط ها را برای طراحی برنامه ها، ویرایشگران را برای نوشتن کد، دی باگرها را برای اشکال زدایی در کد و گزینه های مختلف را برای ساخت و اجرای برنامه های ما فراهم می کند.
در ادامه؛ مناطق اصلی که در Xcode وجود دارد؛ آورده ایم که ما اغلب آنها را برای طراحی ، کدگذاری ، ساخت و اجرای برنامه های خود استفاده می کنیم. نیازی نیست که در مورد این بخش ها نگران باشید. هر بخش را که در برنامه های خود استفاده می کنیم، با جزئیات دقیق یاد خواهیم گرفت.
در پروژه ما Main.storyboard و ViewController.swift فایلهای اصلی هستند که از آنها برای طراحی رابط کاربری برنامه و حفظ کد منبع استفاده کرده ایم.
Main.storyboard – ویرایشگر رابط بصری است و ما از این فایل برای طراحی رابط کاربری برنامه استفاده خواهیم کرد
ViewController.swift – حاوی کد منبع برنامه ما است و ما از این فایل برای نوشتن کد مربوط به برنامه استفاده می کنیم.
اکنون در فایل Main.storyboard را انتخاب کنید، Xcode مانند تصویر زیر ویرایشگر رابط بصری را باز می کند.
اکنون فایل ViewController.swift را در پروژه تان انتخاب کنید که نمای آن مانند شکل زیر می باشد.
افزودن کنترل های UI iOS به نما
اکنون باید برای کتابخانه ی اشیاء در دسترس ؛کنترل هایی را به برنامه خود اضافه کنیم. کتابخانه ی اشیاء در انتهای Xcode در سمت راست ظاهر می شود. در موردی که کتابخانه ی اشیاء را پیدا نکردید؛ مطابق زیر روی دکمه ای کلیک کنید که سومین آیکون از سمت چپ نوار سلکتور کتابخانه است. (همچنین می توانید از مسیر جایگزین ViewUtilitiesshow Object library حرکت کنید).
همان طور که ذکر کردیم، رابط کاربری ما در فایل Main.storyboard خواهد بود؛ بنابراین فایل Main.storyboard را باز کنید. اکنون در کتابخانه اشیاء در کادری که تحت عنوان Filter مشاهده می کنید به دنبال Label (لیبل یا برچسب) باشید سپس لیبل را انتخاب کرده و همان طور که در زیر می بینید آن را درگ کرده تا در کنترلر نمای Main.storyboard ؛ لیبل را رها کنید.
اکنون متن لیبل را تغییر خواهیم داد، برای این منظور روی برچسب راست کلیک کرده تا منوی ویژگی های برچسب باز شود؛ در باکس متنی ویژگی متن عبارت Hello world (سلام، دنیا!) را تایپ کنید. زمانی که متن لیبل را تغییر دادیم؛ موقعیت کنترل برچسب تغییر می دهیم؛ به این منظور باید به قسمت label control رفته و روی label control کلیک کنید و سپس همان طور که در زیر مشاهده می کنید کنترل برچسب را جابه جا نمایید.
پس از کلیک بر روی کنترل برچسب و جابه جا کردن آن ، می توانیم چندین ویژگی را مشاهده می کنیم که عبارتند از: Center Horizontally in Container ” به صورت افقی در مرکز کادر”، Center Vertically in Container “به صورت عمودی در مرکز کادر”. می توانید در شکل زیر این ویژگی ها را مشاهده کنید.
ما برای کنترل برچسب، از ویژگی های فوق الذکر استفاده می کنیم تا لیبل ما در موقعیت محوری صفحه نمایش قرار گیرد. پس از تنظیم این دو ویژگی، می توانیم دو خط را مشاهده کنیم که مانند تصویر زیر در یک نقطه متقاطع هستند. به این ترتیب برچسب در آن نقطه قرار می گیرد.
اکنون ما خروجی برنامه ی Hello world را اجرا و بررسی می کنیم؛ به این منظور نیاز به شبیه ساز داریم.
اجرای برنامه Xcode
برای ساخت و اجرای برنامه ما از Simulator (شبیه ساز) در Xcode استفاده می کنیم. شبیه ساز به ما کمک می کند تا بدانیم که برنامه در صورت اجرا بر روی دستگاه چگونه ظاهر خواهد شد و چگونه رفتار می کند.
شبیه ساز در Xcode دارای گزینه های مختلفی است که با استفاده از آن می توانیم برنامه های مان را در چندین دستگاه مانند آیپد و آیفون با اندازه های مختلف صفحه؛ امتحان کنیم. با استفاده از این گزینه ها ، می توانیم برنامه خود را در هر دستگاهی شبیه سازی کنیم و طراحی و رفتار آن را بر اساس نیازهای خود تست نماییم.
اکنون بر اساس نیازهای مان؛ از ابزار Xcode شبیه ساز خود را انتخاب می کنیم. در اینجا ما آیفون سیکس اس پلاس را انتخاب می کنیم که می تواند به صورت زیر باشد.
زمانی که شبیه ساز مورد نیاز را انتخاب کردیم؛ برنامه های خود را با استفاده از دکمه ی Run اجرا می کنیم که همان طور که در شکل زیر می بینید؛ در گوشه بالا سمت چپ نوار ابزار Xcode قرار دارد.
خروجی برنامه ی Hello World در iOS
زمانی که برنامه ی Hello world را در iOS اجرا می کنیم؛ خروجی دریافت می کنیم که به شکل زیر می باشد.