وی بی ای اکسل

آموزش vba در اکسل: آموزش تصویری گام به گام

excel

VBA مخفف ویژوال بیسیک برای برنامه های کاربردی (Visual Basic for Applications) است. VBA زبان برنامه نویسی مایکروسافت برای اکسل و سایر برنامه های مایکروسافت مانند ورد و پاورپوینت است. برنامه های مجموعه آفیس همه یک زبان برنامه نویسی مشترک دارند.

چرا از VBA استفاده می کنیم؟

گرچه کاربران نمی توانند به طور مستقیم نرم افزار اصلی اکسل را با VBA دستکاری کنند اما می توانند با بهبود مهارت های خود در ساخت ماکروها، زمان را در اکسل بهینه کنند. دو روش برای ساخت ماکروهای اکسل وجود دارد.

روش اول استفاده از ماکرو رکوردر (Macro Recorder) است. پس از فعال کردن ضبط، اکسل تمام مراحلی که کاربر انجام می دهد را ثبت می کند و آن را به عنوان “فرایندی” با نام ماکرو ذخیره می کند. هنگامی که کاربر ضبط را تمام می کند، ماکرو ذخیره و به آن یک دکمه اختصاص داده می شود که وقتی روی آن کلیک می کنید دقیقا همین فرآیند دوباره اجرا خواهد شد. این روش نسبتاً ساده ایه و نیازی به شناخت کدهای VBA ندارد. این روش برای فرآیندهای ساده کار می کند.

با این حال مشکل اساسی این روش اینه که خیلی قابل تنظیم و سفارشی سازی نیست و ماکرو دقیقاً ورودی کاربر را تقلید می کند. ماکروهای ضبط شده به طور پیش فرض از آدرس دهی مطلق به جای آدرس دهی نسبی استفاده می کنند. در نتیجه استفاده از ماکروهایی که با این روش ساخته می شوند همراه با متغیرها و فرآیندهای “هوشمند” بسیار سخت است.

روش دوم و قدرتمندتر برای ایجاد یک ماکرو اکسل، کد نویسی با استفاده از VBA است.

در کجا کدهای VBA را وارد می کنیم؟

برای دسترسی به پنجره VBA ، کلیدهای Alt + F11 را در برنامه آفیس فشار دهید. سپس یک پنجره باز می شود که شامل: ساختار درختی فایل در سمت چپ بالا، صفت ها در سمت چپ پایین، صفحه اشکال زدایی یا دیباگ در سمت راست پایین و مرکز پایین و بخش کد نویسی بیشتر صفحه نمایش را در مرکز و سمت راست بالا به خود اختصاص می دهد. در ابتدا ممکنه مبهم به نظر برسد اما در واقعیت خیلی ساده تر است.

دسترسی به پنجره VBA

کاربران بیشتر زمان خود را در بخش کد نویسی کار می کنند. بخش ساختار فایل فقط برای ساخت یک فایل ماکرو جدید استفاده می شود. بخش صفت ها هم فقط برای ماکروهای بسیار پیشرفته تر است که از UserForms برای ساخت رابط های گرافیکی در ماکروها استفاده می کنند.

بخش کد نویسی جایی است که نه همه ولی بیشتر کدها در آن نوشته می شود. کاربر ماکروها را در اینجا ایجاد، کدنویسی و ذخیره می کند. بعد از نوشتن و ذخیره کد می توان آن را به محرک های خاصی در مدل اکسل وصل کرد. به عنوان مثال یک ماکرو می تواند با فشار دادن یک دکمه خاص روی صفحه یا تغییر در برخی از سلول ها فعال شود. ساده ترین روش برای اجرای یک ماکرو اتصال آن به یک دکمه خاص است.

icon_lesson_plan-min   دانلود فیلم های آموزش صفر تا صد اکسل +جزوه

icon_lesson_plan-min   شروع به کار نرم افزار

icon_lesson_plan-min  همه منو/تب های اکسل در نوار ریبون

icon_lesson_plan-min   ۴۰ کلید میانبر

icon_lesson_plan-min   نحوه تایپ شدن اتوماتیک اعداد

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی فاتحی
    آبان 29, 1401 3:54 ق.ظ

    درود فراوان
    كتاب ماكرونويسي و برنامه نويسي كاربردي به زبان VBA در اكسل . چاپ سوم. انتشارات سازمان بورس.
    تعداد محدودي از كتاب با قيمت بسيار پايين 32 هزار تومان.
    چاپ جديد احتمالا بالاي 150 هزار تومان خواهد بود.
    ارادتمند
    مولف

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست