formula basics

آموزش کار با فرمول ها در اکسل به صورت گام به گام (ویژه مبتدی ها)

اساطیر زبان

احتمالا از یادگیری ریاضی هیجان زده نخواهید شد. بیشتر ما در زندگی خود از آن اجتناب می کنیم و به همین دلیل است که از Microsoft Excel برای انجام محاسبات استفاده می کنیم.

به این فرمول های اکسل به چشم ریاضیات نگاه نکنید. این فرمول ها می توانند شما را از شر انجام محاسبات دستی نجات دهند. پس از مطالعه این مقاله آموزشی مهارت های زیر را بدست خواهید آورد:

  • محاسبه نمره میانگین امتحانات خود.
  • محاسبه سریع فاکتورهایی را که برای مشتریان خود صادر کرده اید.
  • استفاده از آمارهای اولیه برای مرور مجموعه ای از داده ها برای روندها و شاخص ها.

فیلم آموزشی

اگر از طریق فیلم بهتر یاد میگیرید، فرمول نویسی در اکسل را از ویدیوی زیر بیاموزید:

 

دانلود ویدیو 

اپراتورهای ریاضیاتی

اکسل از اپراتورهای استاندارد بر روی فرمول‌ها استفاده می‌نماید که از آنجمله می توان به علامت + برای جمع، علامت – برای تفریق، ستاره برای ضرب، / برای تقسیم و کارت برای نماها استفاده نمود. بهتر است که با نحوه کار با سلول ها بطور کامل در اکسل آشنا شوید. و حتی قبل از آن نحوه راه اندازی و شروع به کار با نرم افزار اکسل!

توضیحات اپراتورهای ریاضیاتی

۱- علامت «+» : جمع

۲- علامت «-» : تفریق

۳- علامت «/» : تقسیم

۴- علامت «*» : ضرب

۵- علامت «^» : توان

برای نوشتن فرمول در اکسل اولین کاری که باید انجام داد ، گذاشتن یک علامت « = » در سلول است. علامت مساوی در اکسل نشان دهنده این است که در سلول مربوطه قصد نوشتن فرمول را دارید. علاوه بر علامت مساوی ، از علامت های مثبت و منفی نیز می توان استفاده نمود ولی توصیه نمی شود. فرمول نویسی در اکسل دارای ساختار و عناصری است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • تمامی فرمول‌های اکسل باید با یک علامت مساوی شروع شود.
  • فرمول نوشته شده در هر سلول اکسل فقط در مورد همان سلول است و در محتوای سلول های دیگر تاثیری ندارد.
  • خروجی تمام فرمول ها در اکسل یک عدد است و نمی توان انتظار داشت با نوشتن یک فرمول چند خروجی به دست آورد.
  • اکسل برای عملگرهای مختلف حق تقدم قائل می شود. به عنوان مثال فرمول توان نسبت به فرمول ضرب در اکسل و هم چنین فرمول تقسیم در اکسل نسبت به فرمول جمع و تفریق دارای اولویت است.

دانلود پی دی اف آموزش کامل فرمول نویسی در اکسل

از آنجایی که مبحث فرمول ها در اکسل، گسترده تر از یک پست است، PDF آموزش کامل نوشتن فرمول ها در اکسل را بصورت رایگان برای یادگیری بهتر شما قرار داده ایم.

download icon   دانلود PDF آموزش نوشتن فرمول در اکسل

مبانی فرمول

قبل از شروع کار، اجازه دهید نحوه استفاده از فرمول ها در Microsoft Excel را بررسی کنیم. نکات زیر به شما در تسلط بر اکسل کمک خواهند کرد (حتی اگر با فرمول های ریاضی در اکسل سروکار نداشته باشید).

۱- فرمول ها در اکسل با “=” شروع می شوند

برای تایپ فرمول، روی یک سلول در Microsoft Excel کلیک کرده و علامت مساوی را تایپ کنید.

word image

بعد از علامت مساوی، می توانید چیزهای مختلفی را درون سلول قرار دهید. ۴ + ۴= را به عنوان اولین فرمول خود تایپ کرده و enter را فشار دهید تا نتیجه را مشاهده کنید. اکسل عدد ۸ را نشان خواهد داد و فرمول همچنان روی صفحه باقی خواهد ماند.

۲- فرمول ها در نوار فرمول اکسل نشان داده می شوند

هنگامی که یک فرمول را در یک سلول تایپ می کنید، می توانید با فشار دادن کلید اینتر نتیجه آن را مشاهده کنید. اما با انتخاب یک سلول، می توانید فرمول آن سلول را در نوار فرمول مشاهده کنید.

word image 1

برای نمایش فرمول کافی است روی یک سلول در اکسل کلیک کنید مانند فرمول ضرب در مثال بالا که نتیجه آن ۱۲۵ می شود.

در مثال بالا، عدد “۸” نمایش داده خواهد شد، اما وقتی روی آن کلیک کنیم، نوار فرمول نشان می دهد که سلول ۴ را با ۴ جمع می کند.

۳- نحوه ساخت فرمول

در مثال بالا، یک فرمول جمع ساده برای جمع دو عدد تایپ کردیم. اما، همیشه لازم نیست اعداد را تایپ کنید، می توانید سلول های دیگری را ارجاع دهید.

اکسل شبکه ای از سلول ها است که از ستون هایی که از سمت چپ به راست قرار گرفته اند، و هر کدام به یک حرف اختصاص دارند، و نیز ردیف هایی که شماره گذاری شده اند، تشکیل می شود. هر سلول محل تقاطع یک ردیف و یک ستون است. برای مثال سلولی که تقاطع ستون A و ردیف ۳ است، A3 نامیده می شود.

word image 2

فرمول های اکسل را می توان بر اساس مقادیر موجود در چندین سلول نوشت، مانند ضرب A1 و B1 برای محاسبه مقدار C1، که برابر با ۱۲۵ است.

فرض کنیم من دو سلول با اعداد ساده مانند ۱ و ۲ داشته باشم که در سلولهای A2 و A3 قرار دارند. وقتی یک فرمول تایپ می کنم، می توانم مثل همیشه آن را با “=” شروع کنم. سپس آن را به شکل زیر ادامه دهم:

= A2 + A3

… برای اضافه کردن آن دو عدد به هم. داشتن برگه ای حاوی مقادی، و یک برگه جداگانه برای انجام محاسبات بسیار معمول است. هنگام کار با این مقاله این نکته را در ذهن داشته باشید. برای هر یک از فرمول ها، می توانید سلول ها را ارجاع دهید، یا مستقیماً مقادیر عددی را در فرمول تایپ کنید.

اگر می خواهید فرمولی را که قبلاً تایپ کرده اید تغییر دهید، روی سلول دوبار کلیک کرده و مقادیر را مجددا تنظیم کنید.

حساب در اکسل

در این قسمت فرمول های ریاضی اکسل و نحوه استفاده از آنها را بررسی خواهیم کرد. اجازه دهید با بررسی فرمول های حسابی پایه شروع کنیم. این فرمول ها پایه و اساس عملیات ریاضی هستند.

۱- جمع و تفریق

جمع و تفریق دو فرمول پایه ریاضی در اکسل هستند. اگر بخواهید لیست هزینه های ماهانه کسب و کار خود را محاسبه کنید یا دفترثبت محاسبات خود را به صورت دیجیتال متعادل کنید، باید از جمع و تفریق استفاده کنید.

برای تمرین، می توانید از برگه “Add and Subtract” در کتاب کار استفاده کنید.

مقادیر را جمع کنید:

مثال:

۴۸+۲۴=

یا مقادیر مرجع سلول های زیر را:

= A2 + A3

نکته: سعی کنید پنج یا شش مقدار را جمع کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. هر آیتم را با یک علامت جمع جدا کنید.

word image 3

برای جمع مقادیر در اکسل دو عدد و علامت “+” را تایپ کنید یا دو سلول مرجع را با یکدیگر جمع کنید .

مقادیر را تفریق کنید

مثال:

۷۵-۲۵-۱۰=

یا مقادیر مرجع سلول های زیر را:

= A3-A2

word image 4

دو مقدار را در اکسل با تایپ کردن اعداد به طور مستقیم در جعبه، یا بصورت جدا شده توسط علامت “-” یا ارجاع دو سلول با علامت “-” بین آنها، از هم تفریق کنید.

۲- ضرب

برای ضرب مقادیر، از * استفاده کنید. به جای جمع مقادیر به دفعات زیاد، از ضرب استفاده کنید.

برای تمرین می توانید از برگه “Multiply” در کتاب کار استفاده کنید.

مثال:

۵ * ۴=

یا مقادیر مرجع سلول های زیر را:

= A2 * A3

word image 5

ضرب در اکسل از نماد * بین دو مقدار یا سلول مرجع استفاده می کند.

۳- تقسیم

تقسیم در جداسازی گروه ها از یکدیگر مفید است. برای تقسیم اعداد یا مقادیر موجود در سلولها در صفحه خود، از “/” استفاده کنید.

برای تمرین می توانید از برگه “Devide” در کتاب کار استفاده کنید.

مثال:

۲۰/۱۰=

یا مقادیر مرجع در سلول های دارای:

= A5 / B2

word image 6

مقادیر را در اکسل با / ، با مقادیر موجود در فرمول یا بین دو سلول تقسیم کنید.

آمار پایه

برای تمرین می توانید از برگه “Basic Statistics” در کتاب کار استفاده کنید.

اکنون که با عملیات های پایه ریاضی آشنا شده اید، اجازه دهید به موارد پیشرفته تر بپردازیم. آمارهای پایه برای مرور مجموعه ای از داده ها و نتیجه گیری در مورد آن، مفید هستند. در قسمت بعد چند فرمول آماری ساده و رایج را بررسی خواهیم کرد.

۱- میانگین

برای استفاده از فرمول میانگین ​​در اکسل، فرمول خود را با

AVERAGE(=

شروع کنید و سپس مقادیر را وارد کنید. اعداد را با کاما از هم جدا کنید. زمانی که اینتر را وارد می کنید، اکسل میانگین را محاسبه و خروجی را نمایش خواهد داد.

= AVERAGE (1،۳،۵،۷،۱۰)

بهترین روش برای محاسبه میانگین، این است که مقادیر خود را در سلول های جداگانه در یک ستون واحد وارد کنید.

= AVERAGE (A2: A5)

word image 7

از فرمول AVERAGE= برای محاسبه میانگین مجموعه ای از مقادیر که با کاما از یکدیگر جدا شده اند یا مجموعه ای از سلول ها مانند مثال بالا استفاده کنید.

۲- میانه

میانه ی ​​مجموعه ای از داده ها، مقداری است که در وسط آن ها قرار گرفته است. اگر مقادیر عددی را به ترتیب از کوچک به بزرگ مرتب کنید، میانه در وسط آن لیست قرار خواهد گرفت.

= MEDIAN (1،۳،۵،۷،۱۰)

توصیه می کنم مقادیر خود را در مجموعه ای از سلولها تایپ کنید، و سپس از فرمول میانه در بالای سلول هایی که دارای مقادیر تایپ شده هستند استفاده کنید.

= MEDIAN (A2: A5)

word image 8

برای پیدا کردن میانه از فرمول MEDIAN= ، یا از فرمول موجود در لیست سلولهایی که دارای مقادیر هستند استفاده کنید.

۳- مینیمم (کمینه)

برای پیدا کردن کمینه ی مجموعه ای از داده ها، از فرمول MIN در اکسل استفاده کنید. برای پیدا کردن کمترین مقدار در یک مجموعه داده می توانید از فرمول MIN با مجموعه ای از اعداد، که از طریق کاما از هم جدا شده اند استفاده کنید. این روش در زمان کار با مجموعه داده های بزرگ بسیار مفید خواهد بود.

= MIN (1،۳،۵،۷،۹)

اگر بخواهید کمینه مجموعه ای از داده ها را پیدا کنید، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

= MIN (A1: E1)

word image 9

از فرمول Excel MIN برای پیدا کردن کمینه مجموعه ای از مقادیر که توسط کاما یا تعداد زیادی از سلول ها از یکدیگر جدا شده اند استفاده کنید.

۴- ماکزیمم (بیشینه)

فرمول MAX در اکسل برعکس MIN است. و بزرگترین مقدار را در یک مجموعه مشخص می کند. می توانید از آن با مجموعه ای از اعداد، که با کاما ازهم جدا شده اند استفاده کنید:

= MAX (1،۳،۵،۷،۹)

یا، مجموعه ای از مقادیر را در سلول ها انتخاب کرده، و از Excel بخواهید با استفاده از فرمول زیر بزرگترین سلول را شناسایی کند:

= MAX (A1: E1)

word image 10

فرمول Excel MAX بسیار شبیه به MIN است، اما به شما کمک می کند تا بیشترین مقدار را در یک مجموعه پیدا کنید. شما می توانید از آن در یک مجموعه از مقادیر یا لیست داده ها که با کاما از هم جدا شده اند استفاده کنید.

لیست همه توابع مهم اکسل که در سایت آموزش داده ایم

تابع FIND ( پیدا کردن یک کاراکتر یا رشته) تابع VLOOKUP (جستجوی یک مقدار در محدوده داده ها)
تابع MOD (محاسبه باقیمانده تقسیم) تابع Match (نمایش موقعیت یک آیتم در محدوده ای مشخص)
تابع count (شمارش تعداد سلول های حاوی مقدار در یک محدوده ) تابع iferror (گرفتن خطاها و جایگزینی آنها با یک سلول خالی)
تابع choose (بدست آوردن یک مقدار از محدوده معینی از داده ها) تابع SUMIF (محاسبه مجموع سلول های انتخاب شده)
تابع تناوب/بسامد (محاسبه مقدار فراوانی داده ها در یک بازه خاص) تابع LEFT (بازگردانی کاراکترهای مشخصی از ابتدای یک رشته)
تابع شرطی if (ساخت خروجی های شرطی) تابع INDIRECT (ارجاع غیر مستقیم)

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • شما کارتون عالیه از ٢٠نمره، ١٠٠ هستید ممنونم از سایت بسیار عالی و مفیدتون

    پاسخ
  • سلام
    ممنون از مطالب اموزنده تان

    پاسخ
  • سلام
    ممنون از مطالب اموزنده تون

    می خواهم ماکزیمم نمره ها با اسم دانش اموز نمایش داده شود
    به طور مثال اسم ها در ستون a هستند و نمره ها در ستون مثلا f
    چگونه می توان ماکزیمم نمره را به همراه اسم مشخص کرد
    وقتی ماکزیمم نمره ها را مشخص می کند اسم دانش اموز را هم بنویسد
    حسینی 18

    با تشکر
    حسین

    پاسخ
  • عالی.فقط اون فایل پی دی اف که فصل اول و دوم را شامل میشه پیدا نکردم

    پاسخ
  • با سلام
    تشکر میکنم از آموزشهای خوبتون

    پاسخ
  • زین العابدین میرحسینی
    بهمن 22, 1402 7:41 ق.ظ

    با سلام عاجزانه تقاضا دارم آیا امکان دریافت آموزش اکسل بصورت فرمولی و مرحله به مرحله وجود دارد؟تا من بتوانم با تمرین مستمر یاد بگیرم.اخه ما قدیمیا هر مطلبی رو ابتدا مرحله به مرحله روی کاغذ مینویسیم و بعد به همان صورت مرحله به مرحله با گوشی یا رایانه تمرین میکنیم..اینو یه کمک به یه هموطن گیر کار حساب کنید.ممتونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست