آموزش ساختار و تابع در C++ (به زبان کاملا ساده)

رتبه: 5 ار 1 رای SSSSS
آموزش structures (ساختار ها)
نویسنده: میلاد حیدری زمان مطالعه 1 دقیقه
Banner Image

در این آموزش، مثال های مربوط به انتقال ساختارها به عنوان آرگومان به تابع و نحوه استفاده از آن ها در برنامه آورده شده است.

متغیرهای struct را می توان به یک تابع ارسال کرد و به عنوان آرگومان های عادی نیز بازگشت داد.

انتقال struct به تابع در C++

متغیر struct می تواند مانند ارسال آرگومان ساده به تابع، فرستاده شود. مثال زیر را در نظر بگیرید:

مثال ۱ : struct و تابع در C++

  1. #include <iostream>
  2. using namespace std;
  3. struct Person
  4. {
  5. char name[50];
  6. int age;
  7. float salary;
  8. };
  9. void displayData(Person); // Function declaration
  10. int main()
  11. {
  12. Person p;
  13. cout << “Enter Full name: “;
  14. cin.get(p.name, 50);
  15. cout << “Enter age: “;
  16. cin >> p.age;
  17. cout << “Enter salary: “;
  18. cin >> p.salary;
  19. // Function call with structure variable as an argument
  20. displayData(p);
  21. return 0;
  22. }
  23. void displayData(Person p)
  24. {
  25. cout << “nDisplaying Information.” << endl;
  26. cout << “Name: ” << p.name << endl;
  27. cout <<“Age: ” << p.age << endl;
  28. cout << “Salary: ” << p.salary;
  29. }

خروجی

Enter Full name: Bill Jobs

Enter age: 55

Enter salary: 34233.4

Displaying Information.

Name: Bill Jobs

Age: 55

Salary: 34233.4

در این برنامه، در تابع ()main از کاربر خواسته می شود که name، age و salary ساختار Person را وارد کند.

سپس، متغیر ساختار p به یک تابع ارسال می شود.

displayData(p);

تابع ()displayData متغیر بازگشتی ندارد و فقط یک آرگومان از نوع Person می گیرد.

سپس اعضای ساختار p نمایش داده می شوند.

مثال ۲ : struct بازگشتی از تابع در C++

  1. #include <iostream>
  2. using namespace std;
  3. struct Person {
  4. char name[50];
  5. int age;
  6. float salary;
  7. };
  8. Person getData(Person);
  9. void displayData(Person);
  10. int main()
  11. {
  12. Person p;
  13. p = getData(p);
  14. displayData(p);
  15. return 0;
  16. }
  17. Person getData(Person p) {
  18. cout << “Enter Full name: “;
  19. cin.get(p.name, 50);
  20. cout << “Enter age: “;
  21. cin >> p.age;
  22. cout << “Enter salary: “;
  23. cin >> p.salary;
  24. return p;
  25. }
  26. void displayData(Person p)
  27. {
  28. cout << “nDisplaying Information.” << endl;
  29. cout << “Name: ” << p.name << endl;
  30. cout <<“Age: ” << p.age << endl;
  31. cout << “Salary: ” << p.salary;
  32. }

خروجی این برنامه مشابه برنامه بالا است.

در این برنامه، متغیر ساختار p از نوع ساختار Person در زیر تابع ()main تعریف شده است.

متغیر ساختار p به تابع ()getData ارسال می شود که از کاربر ورودی می گیرد و سپس به تابع () mainبازگردانده می شود.

p = getData(p);

نکته: مقدار تمام اعضای یک متغیر struct را می توان به struct دیگری با استفاده از = اختصاص داد در صورتی که هر دو متغیر struct یک نوع باشند. لازم نیست هر کاربر را به صورت دستی اختصاص دهید.

سپس متغیر ساختار p به تابع ()displayData منتقل می شود که اطلاعات را نمایش می دهد.

profile name
میلاد حیدری

بخندید کتاب بخونید و خوب باشید تا جامعه مون به آرامش برسه. لطفا ! هر سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید. ما یا سایر هموطنان عزیز پاسخ خواهیم داد. برای کمک به سایت ما و گسترش آموزش در بین هموطنان، در سایتها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی لینک سایت ما را درج کنید.

مطالب پیشنهادی برای شما

محصولات مرتبط

مشاهده همه

دیدگاهتان را بنویسید

1 2 3 4 5

1 نظر درباره «آموزش ساختار و تابع در C++ (به زبان کاملا ساده)»

  • رها
    رها آیا این دیدگاه مفید بود ؟

    سلام
    چرا میگن سی پلاس پلاس میتواند از توابع در ساختار استفاده کند ولی c نمیتواند از توابع در ساختار استفاده کند؟

    پاسخ
مشاهده همه نظرات
سبد خرید
سبد خرید شما خالی است
× جهت نصب روی دکمه زیر در گوشی کلیک نمائید
آی او اس
سپس در مرحله بعد برروی دکمه "Add To Home Screen" کلیک نمائید