آموزش نحوه سه بعدی کردن اتومبیل در نرم افزار تری دی مکس (تصویری)

رتبه: 5 ار 8 رای SSSSS
3ds Max Car Modeling
نویسنده: میلاد حیدری زمان مطالعه 12 دقیقه

مدلسازی (سه بعدی کردن) ماشین در تری‌ دی ‌مکس آن ‌قدر هم که فکر می‌کنید سخت نیست. این آموزش به شما یاد می‌دهد چطوراین کار را انجام دهید. ما با مباحث ابتدایی مدلسازی ماشین در ۳dsmax شروع می‌کنیم. از تنظیم تصاویر پیش‌زمینه، و مدلسازی از مپ های مسطح دو بعدی.

قبل از هر چیز باید بگویم که قرار است تصویر بالا را به کمک نرم افزار تری دی مکس مدل سازی کنیم.

آموزش مدلسازی ماشین در تری دی مکس برای افراد مبتدی

فقط از شکل سخت یک سوی جسم باید مدلسازی کرد و المان‌هایی مانند در، دستگیره و چراغ‌ها را به وجود آورد. Bonder را انتخاب کنید و دکمه shift را فشار دهید و روی محور × بکشید تا مدل سه بعدی ساخته شود. بعد می‌توانید شروع به مدلسازی سپر، کاپوت و پنجره‌ها کنید. از ابجکت‌های صفحه جدید مدلسازی کنید و به چراغ‌های جلو و عقب شکل دهید.

تنظیم پیش‌زمینه/ آبجکت مسطح

تصاویر پیش‌زمینه را تنظیم کنید. یعنی از بخش Create یک Plane بسازید، یک متریال به آن اعمال کنید. سپس در پنجره متریال، از قسمت bitmap تصویر یک نمای ماشین را انتخاب کنید. برای هر نمای ماشین باید همین کار را انجام دهید.

تنظیم پیش‌زمینه/ آبجکت مسطح

نمای هر چهار طرف اتومبیل را بسازید. سپس روی محور y حرکت دهید. به Editable Poly تغییر دهید. و کلیک راست کنید و به Object Properties بروید و See Through را فعال کنید.

فعال کردنSee Through

اگر به مدل سازی در نرم افزار تری دی مکس علاقه مندید این مطلب را هم بخوانید: آموزش نحوه ساخت مدل سه بعدی مبلمان به کمک ۳ds max

شکل ناصافی بسازید

به وضعیت Vertex بروید تا روی شکل ناصاف پیش‌زمینه کار کنید.

شکل ناصافی بسازید

به نمای Top بروید و نقاط بالا و پایین را روی پیش‌زمینه هماهنگ کنید.

شکل ناصافی بسازید

حالا شکل سه بعدی و ناصاف سمت چپ را داریم.

نمایش شکل سه بعدی

هندسه بیشتری اضافه کنید

در Edge Mode، اگر از تب ابزار Graphite Modeling استفاده می‌کنید، با استفاده از Insert Loop دو حلقه اضافه کنید؛ یا از Ring and Connect استفاده کنید.

اضافه کردن هندسه بیشتری

رئوس را به طور هموار قرار دهید. از Cut استفاده کنید تا حلقه جدیدی به وجود آورد و پنجره‌ها را جدا کند.

اضافه کردن هندسه بیشتری

اکنون هر خط عمودی نقاط منحنی را بسازید. به خاطر لبه‌های منحنی جدید باید چنین کنیم. یک خط را انتخاب کنید و Hide Unselected را کلیک کنید. در نمای Front، نقاط را روی لبه‌های جدید کمی حرکت دهید تا خط کمی انحنا بیابد. وقتی کارتان تمام شد روی Unhide کلیک کنید.

اضافه کردن هندسه بیشتری

همان طور که ادامه می‌دهید شاید نیاز به Hide (پنهان کردن) چند ضلعی‌ها داشته باشید تا ببینید چه کار می‌کنید. به Polygon بروید و شکلی که در حال کار بودید را پنهان کنید.

اضافه کردن هندسه بیشتری

بخش پنجره را کنار بگذارید. می‌خواهیم این بخش صاف بماند. فقط بدنه را انحنا دهید. زمانی که آخرین خط نقاط را انحنا دادید، به نمای Top بروید تا مطمئن شوید تمام نقاط همان جایی که باید باشند هستند.

تری دی مکس، مدلسازی، رندرینگ و انیمیشن را بصورت حرفه ای در کمتر از ۲ ماه با کمک این بسته های آموزشی فوق العاده یاد بگیرید!

اضافه کردن هندسه بیشتری

نماهای Front و Back را هم بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات Vertex را انجام دهید.

اضافه کردن هندسه بیشتری

بیایید سراغ انحنای بیرونی در برویم. انحناهای جدیدی که به آنها نیاز داریم را Cut کنید تا چند ضلعی ۴نقطه‌ای شود. چند ضلعی سه‌گوش و چند ضلعی ۵ نقطه‌ای روی سطح صاف مناسب‌اند، اما نه سطح منحنی.

اضافه کردن هندسه بیشتری

پنجره‌های کناری

اکنون وقت مدلسازی پنجره‌های کناری است. در Polygon Mode، کمی چند ضلعی وارد کنید.

مدلسازی پنجره‌های کناری

به Vertex بروید تا نقاط را با تصویر پیش‌زمینه هماهنگ کنید. به Polygon برگردید و در نمای Top در جهت عکس شکل را روی محور Y حرکت دهید. این کارتان باعث تورفتگی می‌شود.

مدلسازی پنجره‌های کناری

با انتخاب Chamfer لبه‌های سختی در Turbo Smooth بسازید. مثلث‌ها را ثابت کنید. سعی کنید هیچ یک از اشکال سه‌ نقطه‌ای یا پنج ‌نقطه‌ای جا نماند، به جز آنهایی که روی سطح صاف هستند. این کار باعث می‌شود تقسیمات تمیزتری در Turbo Smooth به وجود آید.

مدلسازی پنجره‌های کناری

شکل را روی اتصال all quad ثابت کنید. از Remove برای حذف لبه‌ها استفاده کنید و با Cut لبه‌های جدید را وارد کنید.

مدلسازی پنجره‌های کناری

مدلسازی درب اتومبیل

در لبه نشان داده شده Shift را نگه داشته و کمی روی محور Y حرکت کنید.

مدلسازی درب اتومبیل

لبه‌های نشان داده شده را انتخاب و از Connect استفاده کنید تا حلقه جدیدی به میانشان بیافزایید. در حالت Vertex، گوشه را ثابت نگه داشته و به مرزها فضا دهید.

مدلسازی درب اتومبیل

لبه‌هایی را انتخاب کنید که در را می‌سازند. به Chamfer بروید. هر مثلثی را تعیین کنید.

مدلسازی درب اتومبیل

به حالت Polygon بروید. تمام چند ضلعی‌ها را در میان حدود Chamfer شده انتخاب کنید.

مدلسازی درب اتومبیل

روی محور Y در جهت عکس Extrude کنید (به کمک Local Normal). با کلیک روی Delete چند ضلعی‌ها را حذف کنید. اکنون دو المان مجزا دارید.

مدلسازی درب اتومبیل

با انتخاب مدیفایر Turbo Smooth ۳ تکرر به وجود آورید. مراقب باشید که لبه‌ها گرد باشند. می‌خواهیم لبه‌های نزدیک به ۹۰درجه باشند.

مدلسازی درب اتومبیل

بیایید روی بدنه کار کنیم. به حالت Element بروید و در را انتخاب و Hide کنید. ناچاریم گوشه‌ها را جمع کنیم بنابراین صاف نمی‌شوند. از Cut در حالت Vertex یا Edge استفاده کنید.

مدلسازی درب اتومبیل

لبه باریکی که اینجا نشان داده شده را اضافه کنید تا مانع از ایجاد انحنا تحت TurboSmooth، در آن بخش شوید.

مدلسازی درب اتومبیل

حلقه‌های تنگی بسازید تا لبه‌ها تند شوند. Turbo Smooth را روشن کنید تا لبه‌های سخت را ببینید.

مدلسازی درب اتومبیل

برای ساختن گوشه‌های تیز، لبه‌های فشرده در شکل اول را به وجود آورید، سپس گوشه‌ها را به لبه‌های فشرده تبدیل کنید تا تحت TurboSmooth انحنا نیابند.

مدلسازی درب اتومبیل

گوشه چپ پنجره را نیز مانند شکل زیر پایین بیاورید. اکنون تمام لبه‌ها تیز هستند. به Element و بعد Unhide All بروید. Turbo Smooth را انتخاب کنید. این روشی است که میان اجزاء شکل (مش) شیارهای زیبایی را به وجود می‌آوریم.

مدلسازی درب اتومبیل

هندسه را اضافه کنید تا فضایی برای چرخ بسازید

همان طور که به مدلسازی ادامه می‌دهید، در بخش Edit Geometry، گاهی استفاده از Constraints بر روی رئوس زمانی که جابه‌جایشان می‌کنید مفید است. بدین ترتیب با شکلی که قبلا ساخته‌اید قاطی نمی‌شود. اگر Edge Constraint را انتخاب کردید پس زمانی که رئوس را جابه‌جا می‌کنید، آنها روی لبه‌ای که ساختید می‌مانند (می‌چسبند). اگر Face Constraint را انتخاب کنید، رأس یا رئوس به سطح چند ضلعی می‌چسبد که رویش است. بعد از پایان کارتان روی None بروید تا در حالت پیش‌فرض بماند.

ایجادچرخ

نکته: بعد از انتقال نقاط یا لبه‌ها Constraints را در حالت None قرار دهید.

باید دو لبه دیگه اضافه کنیم تا قسمتی که چرخ قرار خواهد گرفت انحنا یابد. حالا Constraints را به Edge تغییر دهید، و رئوس جدید را فشرده‌تر کنید تا زمانی که رئوس پایینی با انحنای پیش‌زمینه هماهنگ شود. بعد نوبت به قسمت سخت ساخت تمام نقاط چهارگانه می‌رسد. از Remove در حالت لبه استفاده کنید تا لبه‌های ناخواسته حذف شود. از Cut استفاده کنید تا لبه‌های جدید اضافه شود، به همین ترتیب از Target weld استفاده کنید تا نقاط حالت Vertexبه هم پیوند بخورند. به تدریج شکلتان شبیه به تصویر سمت راست می‌شود. در حالت Vertex مربعی برای دریچه باک گاز (بنزین) که در تصویر نشان داده شده بسازید. سپس همین کار را برای عقب انجام دهید.

اضافه کردن هندسه

ابجکت را ایزوله کنید و TurboSmooth را روشن کنید. ممکن است بدنه چکش کاری شده به نظر برسد. اینها فقط منحنی‌های عمودی هستند که باید صاف شوند.

اضافه کردن هندسه

اینجا چند روش برای درست کردنشان وجود دارد:

در حالت Vertex نقطه‌ای را انتخاب کنید، سپس به کمک Orbit شکل را بچرخانید تا ببینید نقاط روی محور Y سمت داخل یا خارج هستند. مراقب باشید و این نقاط را روی محور Y به داخل یا خارج بکشید.

درحالت Vertex نقاط روی گودی را انتخاب کنید، رئوس را انتخاب کنید و از تنظیمات Relax استفاده کنید.

اضافه کردن هندسه

نماهای Top، Front و Back را انتخاب کنید تا مطمئن شوید شکل مطابق با تصویر پیش زمینه است.

در وضعیت Vertex (رأس) و Polygon (چند ضلعی) از Hide Selected، Unhide All و Hide Selected استفاده کنید تا ببینید آی خطوط عمودی انحنا دارند یا نه.

اضافه کردن هندسه

اکنون بسیاری از لکه‌ها رفته‌اند. چند کار دیگر بهترش هم می‌کند.

اضافه کردن هندسه

مدلسازی اجزاء کوچک

چند ضلعی را برای دریچه باک گاز Insert کنید.

اضافه کردن هندسه

لبه‌های جدید زیر را وارد کنید. سپس چهار ضلعی داخلی را Chamfer کنید.

اضافه کردن هندسه

چند ضلعی‌های داخل لبه‌های Chamfer شده را انتخاب کنید. در جهت عکس آن بخش را Extrude کنید. چند ضلعی‌ها را حذف کنید.

اضافه کردن هندسه

حالا می‌رویم سراغ شکاف میان باک و بدنه اصلی. اکنون هر دویشان اجزایی مجزا هستند. در حالت Polygon (چند ضلعی)، المان باک را پنهان کنید. پیش از اینکه به TurboSmooth بروید، لبه‌های بیرونی زیر را Chamfer کنید.

اضافه کردن هندسه

تمام المان‌ها را Unhide کنید. سپس بدنه را Hide کنید. همین کار را با شکل Chamfer شده کنید. تمام المان‌ها را Unhide کنید، سپس به TurboSmooth بروید. شکاف زیبایی با لبه‌های تمیز داریم.

اضافه کردن هندسه

برای دستگیره باک، مانند شکل زیر لبه‌ها را اضافه کنید، سطح را انتخاب و در جهت عکس Extrude کنید.

اضافه کردن هندسه

لبه‌های سخت را Chamfer کنید. ببینید بعد از اعمال TurboSmooth چطور به نظر می‌رسد. این دستور سطح صاف را کج نمی‌کند. اکنون هر دو المان‌های مجزا هستند.

اضافه کردن هندسه

همین کار را برای دستگیره در انجام دهید. حواستان به لبه‌هایی که هر دو المان را حبس کرده‌اند باشد.

اضافه کردن هندسه

همین کار را برای چراغ‌های کنار عقب انجام دهید.

اضافه کردن هندسه

بدنه را بسط دهید

بسیار خوب، من شروع می‌کنم. مرز ابجکت را انتخاب کنید. کلید Shift را نگه بدارید، و روی محور X بکشید تا شکل ساخته شود.

بسط بدنه

سطح Z را به صورت عمودی مرتب کنید. حالا نصفش را داریم. به محض اینکه این نیمه را مدلسازی کنیم با مدیفایر Symmetry معکوسش می‌کنیم. دو لبه را به بدنه اضافه کنید.

بسط بدنه

دریچه‌های کاپوت

حالا پیچیده‌تر می‌شود، اما همان اصول را دارد. تعداد سه ضلعی‌ها را کاهش دهید، به جز سطح صاف. روی سطوح منحنی سه ضلعی‌ها می‌توانند تحت زیر بخش TurboSmooth به شکل فشار وارد کنند. تمام چند ضلعی‌های چهار نقطه ای (quad) را در صورتی که برای زیربخش صاف مقدور است امتحان کنید.

همان طور که می‌بینید فرورفتگی در حالت Polygon به وجود آوردید و برش‌هایی روی شکل بسازید.

دریچه‌های کاپوت

درنمای top می‌توانید هندسه هر چند ضلعی را ببینید. حواستان به لبه‌های عمودی باشد که کمی روی صافی سطح اثر می‌گذارند. چند ضلعی‌ها را انتخاب و حذف کنید تا سوراخ‌ها به وجود آیند.

دریچه‌های کاپوت

برای اینکه کمی به آن شکل دهید، همان طور که در شکل می‌بینید لبه‌ها را انتخاب کنید و کمی روی محور Z بالا ببرید.

دریچه‌های کاپوت

TurboSmooth را روشن کنید، و باید به شکلی مانند زیر برسید.

دریچه‌های کاپوت

سپر را بسازید

حالا دیگر تکنیک‌های ابتدایی مدلسازی با رئوس، لبه‌ها، چند ضلعی و ابزارهای ساده را یاد گرفته‌اید.

ساختن سپر

چند ضلعی‌های زیر را انتخاب کنید و کمی Extrude کنید.

ساختن سپر

لبه وسط را انتخاب کنید. آن را پایین بکشید و کمی به چپ ببرید. به وضعیت Vertex بروید و حتی به نمای Top و به پیش زمینه دقته کنید. لبه‌های Chamfer شده بیشتری را اضافه کنید.

ساختن سپر

جایی که سپر جدا می‌شود چند ضلعی‌ها را اضافه کنید. بخش مورد نظر را در جهت عکس Extrude کنید. TurboSmooth را روشن کنید تا نتیجه را ببینید.

ساختن سپر

سپر کناری نیز به همین ترتیب است.

ساختن سپر

این مطلب جالب را هم از دست ندهید: آموزش کامل مدلینگ و رندرینگ سریع آشپزخانه به کمک ۳ds max (ویدیو)

چراغ‌های راهنما

با ابجکت مربع شکل شروع کنید. از استوانه ۸ ضلعی استفاده کنید. روی سطح راست کلیک کنید و See Through را انتخاب کنید. مدیفایر TurboSmooth را اضافه کنید. سپس اصلاحات زیر را انجام دهید. در نهایت حالت Polygon را انتخاب کنید، چند ضلعی‌ها را انتخاب و حذف کنید تا شکل به المان‌ها تقسیم شود.

اضافه کردن چراغ‌های راهنما

به توسعه شکل ادامه دهید. چراغ‌های نهایی من را در زیر می‌بینید (۴ المان):

اضافه کردن چراغ‌های راهنما

مش شبکه‌ای

در نمای Front با توجه به تنظیمات خط بسازید. سپس دکمه Shift را نگه بدارید و درگ کنید تا clone شود. Copy را انتخاب کنید و تعداد را روی ۳۰ بگذارید. به عقب برگردید و خط افقی را هم به تعداد لازم کپی کنید. در نهایت یکی از خطوط را انتخاب و روی Attach Multi کلیک کنید تا ابجکت واحدی ساخته شود.

ایجادمش شبکه‌ای

3ds max car front grill

نمای عقب

پشت هم مثل قبل است… با ابجکت مسطحی شروع کنید و شیوه‌های مدلسازی را انجام دهید تا لبه‌ها، رئوس و چندضلعی‌ها با مهارت انجام شوند. پایین المان‌های مجزا را می‌بینید.

نمای عقب

در اینجا نتایج را بعد از اعمال TurboSmooth می‌بینید.

پایان

المان‌های دیگر

تمام المان‌های دیگر درست به همین شیوه ای که در زیر می‌بینید ساخته می‌شوند.

نمایش المان‌های دیگر

روی Editable Poly مدیفایر Symmetry را اضافه کنید. برای جوشکاری خودکار مدیفایر Threshold را انتخاب کنید. روی Mirror کلیک کنید و به آهستگی نیمه معکوس را تا وقتی سر جایش قرار گیرد جا به جا کنید.

نمایش المان‌های دیگر

این آموزش نحوه مدل سازی یک ماشین به طرزی سریع و آسان بود. برای متریال دهی، نوردهی و رندرینگ، باید آموزش های مربوطه را مشاهده کنید.

ویدیویی از طراحی اتومبیل در تری دی مکس

 

بسیار کاربردی

profile name
میلاد حیدری

بخندید کتاب بخونید و خوب باشید تا جامعه مون به آرامش برسه. لطفا ! هر سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید. ما یا سایر هموطنان عزیز پاسخ خواهیم داد. برای کمک به سایت ما و گسترش آموزش در بین هموطنان، در سایتها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی لینک سایت ما را درج کنید.

مطالب پیشنهادی برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

1 2 3 4 5

8 نظر درباره «آموزش نحوه سه بعدی کردن اتومبیل در نرم افزار تری دی مکس (تصویری)»

  • سروش
    سروش آیا این دیدگاه مفید بود ؟

    با سلام خدمت شما ... من با اولش مشکل دارم چطوری عکسا رو ایمپورت کنیم که بتونیم بهش حجم بدیم ؟؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید؟؟؟

    پاسخ
    • Radin

      درود بر شما. خیلی راحت است
      یک Plane بسازید، یک متریال به آن اعمال کنید. در پنجره آن متریال، از گزینه bitmap عکس خود را انتخاب کنید و عکس، خود را در آن Plane اعمال میکند

  • حسین
    حسین آیا این دیدگاه مفید بود ؟

    با سلام وتشکر بابت آموزشتان
    بیزحمت عکسهای اتومبیل را قرار دهید تا گام به گام همراه آموزش تمرین نمایم.و سوال دیگر اینکه آیا برای مدلسازی سر حیوان همین مراحل باید طی شود یا آموزش دیگری دارد؟باتشکر

    پاسخ
    • Mina Rahimi

      بستگی به این دارد که شکل مدنظر شما از چه مدول هایی استفاده کند متفاوت خواهد بود

  • امیر
    امیر آیا این دیدگاه مفید بود ؟

    اقا خسته نباشید ببخشید من وقتی به bitmap میرم درست میشه ولی وقتی میخواهم دوباره بسازم اختلاف اندازه بین plan ها پیش میاد

    پاسخ
  • Amir
    Amir آیا این دیدگاه مفید بود ؟

    سلام اقا خسته نباشید ممنون بابت آموزش خوبتون من یه مشکلی دارم نمیدونم چطوری اتاق و داشبورد ماشینو بزنم لطفا کمکم کنید اگر راهی را بلدید به جیمیلم پیام بزنید amiraxz57@yahoo.com

    پاسخ
  • مهرداد
    مهرداد آیا این دیدگاه مفید بود ؟

    با سلام و خسته نباشید
    چطور میشه وقتی بعد از مدل سازی سه بعدی نقشه هر قطعه رو چاپ کرد من یک بلوپرینت یک ماشین دارم میخوام نقشه ساختنش رو از روی اون بلوپرینتی که دارم استخراج کنم و با چوب بسازمش

    پاسخ
مشاهده همه نظرات
سبد خرید
سبد خرید شما خالی است
× جهت نصب روی دکمه زیر در گوشی کلیک نمائید
آی او اس
سپس در مرحله بعد برروی دکمه "Add To Home Screen" کلیک نمائید