آزمون آی سی دی ال

مهارتهای هفتگانه (ICDL) چیست؟ سرفصل ها، روش دریافت مدرک و همه نکات

اساطیر زبان

اگر تصمیم به اخذ مدرک ICDL گرفته اید و می خواهید بدانید مدرک آی سی دی ال اصلا چیست، معنای icdl، یا حتی می خواهید بنیاد جهانی icdl را بشناسید، این پست برای شما مناسب خواهد بود. در واقع سعی می کنیم کلیات جامعی از مهارت های هفتگانه کامپیوتر را با سرفصل های این آزمون مهم برای شما معرفی کنیم.

اصلا لازم نیست که بترسید! همه ما می دانیم که کامپیوتر، اینترنت و بطور کلی دنیای IT از مباحث نسبتا نوظهور در دنیاست. کسی که به کامپیوتر و مباحث پیرامون آن آشنایی داشته باشد، قطعا در محل کار، یا بطور کلی در زندگی انسان موفق تری خواهد بود. یکی از راه هایی که نشان می دهد شما تا حد قانع کننده ای به کامپیوتر آشنا هستید، داشتن مدرک مهارت های هفتگانه (ICDL) است. ICDLیا International Computer Driving Licenseبه معنای مهارت کار با کامپیوتر می باشد.دوره ICDLیک استاندارد بین المللی در مهارت های کاربردی کامپیوتر است. پس در واقع آی سی دی ال یک گواهی نامه بین المللی است که توانایی دارندگان این گواهی نامه را در مهارت های کامپیوتری، تأیید می کند.

 


icdl

توی این پک فوق العاده،ICDL رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! ICDL مدرکش تو چنگته با این پک، شانس استخدام و موفقیتت با این پک 3 برابر میشه!


 

mrblog

خبرگزاری ایسنا نقل می کند که فعالیت های ICDL در ایران با برگزاری اولین آزمون بین المللی ICDL و با حضور مسئولان و ناظران مربوط، ۱۱ بهمن ماه ۱۳۸۳ش. در مجتمع هوشمند سیرجان به عنوان اولین مرکز آزمون (test center) آغاز شد و به این ترتیب، کشور ما نیز به جمع بیش از ۱۰۰ کشور مجری ICDL در دنیا پیوست. هم اکنون نیز مراکز آزمون با نظارت دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران، فعالیت های ICDL را انجام می دهند.

حتما بخوانید: دانلود رایگان ۳۱ درس آموزش ICDL مقدماتی تا پیشرفته (فیلم فارسی+PDF)

ICDL چیست؟

ICDL  مخفف (International Computer Driving License) یکی از معتبرترین مدرک های بین المللی شناخته شده در سطح جهانی است.داشتن  این مدرک بیانگر توانایی انجام خیلی از کارهای کامپیوتری است بنابراین یکی از ملاک های استخدام کارفرمایان داشتن مدرک ICDL  است.

آموزش ICDL از سال 1997 آغاز شد که از سوي بنياد اروپايي هدايت مي شود. بطور كلي ICDL در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می شود. مدرك ICDL هم از طرف تمام ارگان های دولتي و هم شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ غیر دولتی مورد تایید و نشانگر تسلط بر مهارت های کامپیوتری است.

اگر به دنبال کار هستید حتما در آگهی های استخدام متوجه اهمیت این مدرک شده اید، چون در اکثر آگهی های استخدامی داشتن مدرک ICDL  جزء شرایط استخدام است. چون ICDL  به یک مدرک استاندارد در سطح جهانی تبدیل شده، در کشورهای زیادی کاربرد دارد و آموزش داده می شود. مباحث درسی ICDL شباهت زیادی به ECDL دارد.(ECDL  همان ICDL است که در اروپا با این اسم شناخته می شود.)

در کشورهای مختلف معمولا دوره های 130 ساعته کار با رایانه برگزار می شود و بعد از برگزاری آزمون مدرک ICDL  به داوطلبانی که نمره قبولی گرفته اند اهدا می شود.

مهارت های هفتگانه ICDL شامل تسلط به 7 مهارت است

شما باید برای دریافت مدرک، به 7 مهارت کامپیوتری اینترنتی تسلط نسبی داشته باشید که البته کار سختی نیست. برای دانلود دروس مربوط به هر مهارت (کاملا رایگان) روی هر عنوان کلیک کنید:

  • (IT) آی تی: آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات. در این مهارت به یادگیری مفاهیم اولیه فناوری اطلاعات، نرم افزار، سخت افزار، شبکه های اطلاعاتی و رایانه پرداخته می شود.
  • (Windows) ویندوز: آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر ومدیریت فایلها. همان طور که می دانید یکی محبوب ترین و پر کاربردترین سیستم عامل ها ویندوز است؛ که به طور کلی یادگیری استفاده از ویندوز، مدیریت فایل ها و فولدرها و دیگر بخش های پر کاربرد آن آموزش داده می شود.
  • (Word) ورد: شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز. در مجموعه ماکروسافت آفیس (Office)، واژه پرداز ورد یکی از پرکاربردترین نرم افزارها است. در این بخش کاربران با برنامه ورد، نحوه استفاده از آن، نحوه تایپ، تنظیم و چاپ متون و اشکال مختلف آموزش می بینند.
  • (Excel) اکسل: شیوه کار با صفحه گسترده. یکی دیگر از نرم افزارهای مجموعه آفیس، اکسل (Excel) یا صفحه گسترده است. این نرم افزار برای محاسبات عددی، حسابرسی، نمودار و استفاده از فرمول های ریاضی استفاده می شود، که نحوه فرمول نویسی و محاسبات کامل به کاربران آموزش داده می شود.
  • (Access) اکسس: شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها. از دیگر نرم افزارهای مجموعه آفیس، اکسس(Access) است، که برای مدیریت پایگاه داده استفاده می شود. در این بخش کاربران نحوه ورود اطلاعات به پایگاه داده، مدیریت پایگاه داده، ساخت کوئری و پرسشنامه را فرا می گیرند.
  • (Powerpoint) پاورپوینت: شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب. یکی از نرم افزارهای محبوب برای ارائه مطلب در مجموعه آفیس، پاورپوینت است، که معمولا دانشجوها با این نرم افزار زیاد سر و کار دارند. در این بخش کاربران با ساخت اسلاید ها و تنظیمات مختلف آن برای ارائه مطالب آشنا می شوند.
  • (Internet) اینترنت: اطلاعات و ارتباطات. در این بخش، کاربران با اینترنت، ارتباطات، جستجو در اینترنت و تنظیمات مختلف ویندوز و مرورگرها آشنا می شوند.

از مهم ترین مزایای این مدرک: قابل ارائه برای ادارات و سازمانهای داخلی و خارجی بعنوان یک مدرک معتبر جهت استخدام و ارتقا، درجهٔ شغلی گسترده ترین و بزرگترین مدرک شناحته شده در سطح جهانی برای کاربری کامپیوتر

iStock 000016404076XSmall

پس به طور خلاصه این مهارت ها در داخل اروپا ECDLو در خارج اروپا ICDLگفته می شود. گواهینامه ICDLمدرکی معتبر و مورد تایید ۱۴۹ کشور جهان، سازمانهای بین المللی،ادارت و…. است. این استاندارد پس از گذراندن ۱۳۰ ساعت دوره آموزشی و ۷ مرحله آزمون با عنوان ICDL Coreبه کاربر داده خواهد شد.

حتما بخوانید: دانلود رایگان بهترین کتاب PDF آموزش ICDL در سال 2021 (زبان فارسی)

ویدیوی توضیح کامل مهارت های هفتگانه (حتما ببینید)

 

مدرک ICDL را از کجا دریافت کنیم؟ و چگونه؟

برای دریافت مدرک icdl دو راه پیش رو دارید. یا اینکه به آموزشگاه های تحت نظر فنی حرفه ای مراجعه کنید (که در همه شهرهای ایران وجود دارند). کلاس های آموزشی آنها را حضور پیدا کنید و بعد از چند هفته؛ آنها شما را به فنی حرفه ای معرفی می کنند (با یک نامه) که در تاریخ انتخابی خود شما، آزمون از شما بگیرند و در صورت قبولی، به شما مدرک معتبر فنی حرفه ای بدهند.

ضمنا می توانید خودتان مهارت های هفتگانه icdl را در منزل یاد بگیرید، بعد به سایت فنی حرفه ای مراجعه کنید و تاریخ های برگزاری آزمون را ببینید، یکی از تاریخ ها را انتخاب کرده، ثبت نام کنید و بعد هم در آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی مدرک دریافت کنید. این روش توصیه می شود زیرا کلاسها دست و پاگیر بوده و وقت زیادی میگیرند و اصولا برای افراد کاملا مبتدی می باشند. برای یادگیری و دریافت مدرک در این روش ما این بسته آموزشی را پیشنهاد می کنیم تهیه کنید به راحتی می توانید در آزمون با نمره خوب قبول شوید.

البته بعضی آموزشگاه ها هم تبلیغ فروش فوری مدرک آی سی دی ال را می کنند که با دریافت مبلغ کلان مدرک را صادر می کنند که تقریبا اکثر آنها فیک بوده و شما را سرکیسه خواهند کرد. دنبال چنین مواردی نباشید ضمن اینکه یادگیری این مهارت ها بسیار برای اینده کاری شما و در زندگی تان مفید است.

مدارک لازم برای ثبت نام و شرکت در آزمون icdl فنی حرفه ای:

  • تکمیل فرم پرتال ویژه ثبت نام در آزمون ICDL فنی حرفه ای
  • ارائه ۱ قطعه عکس ۴*۳
  • ارائه کپی کارت ملی
  • پرداخت هزینه ۴۰۰۰۰ تومان
  • ارائه فیش تسویه حساب

شیوه دریافت زمان آزمون آی سی دی ال فنی حرفه ای

کارآموزانی که در کلاس های آی سی دی ال بعد از تکمیل فرم ثبت نام در آزمون ICDL فنی حرفه ای، توسط آموزشگاه در پرتال سازمان فنی حرفه ای ثبت شده و زمان آزمون آنها مشخص می شود. پس از انتخاب و تایید زمان برگزاری امتحان توسط آموزشگاه و کارآموز، زمان دقیق بصورت تلفنی و همچنین از طریق آموزشگاهی که در آن در حال یادگیری هستید به تمام کارآموزان اطلاع رسانی می گردد.

کارت ورود به جلسه آزمون آی سی دی ال فنی حرفه ای ۱ هفته قبل از برگزاری آزمون توسط آموزشگاهی که در حال آموزش دیدن هستید به کارآموزان ارائه می گردد. یا اینکه می توانید برای دریافت زمان آزمون، با فنی حرفه ای استان یا شهر خود تماس بگیرید.

لازم به ذکر است ۱ روز قبل از موعد برگزاری آزمون جهت یادآوری مجدد با شما تماس گرفته خواهد شد.

مکان شرکت در آزمون ICDL فنی حرفه ای

آزمون آی سی دی ال فنی حرفه ای در یکی از مراکز فنی حرفه ای برگزار می گردد که البته ساعت و آدرس دقیق محل برگزاری آزمون پس از انجام مراحل ثبت نام بر روی کارت ورود به جلسه درج می گردد.

شیوه برگزاری آزمون ICDL فنی حرفه ای

آزمون ICDL فنی حرفه ای طی ۲ مرحله برگزار می گردد.

  • آزمون کتبی ICDL (حداقل نمره 50 نیاز دارید)
  • آزمون عملی ICDL (حداقل نمره 70 نیاز دارید)

آزمون کتبی ICDL فنی حرفه ای:

مرحله اول آزمون بصورت کتبی بوده و لازمه قبولی در آزمون کتبی کسب نمره بالای ۵۰ می باشد. توجه داشته باشد که این آزمون همان آزمون آنلاین icdl فنی حرفه ای است که در محل سازمان برگزاری می گردد.

آزمون عملی ICDL فنی حرفه ای:

پس از کسب نمره قبولی در آزمون کتبی ICDL به فاصله ۱ ماه آزمون عملی برگزار می گردد و برای قبولی در آزمون عملی می بایست نمره بالاتر از ۷۰ کسب کنید.

نهایتا پس از قبولی در هر دو آزمون کتبی و عملی شما قادر به دریافت مدرک فنی حرفه ای خواهید بود.

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

40 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بسیار عالی و کاربردی بود

    پاسخ
  • سلام.من هیچی از icdlنمیدونم.یعنی بااین آموزشها میتونم یکماهه یادبگیرم ؟برای شغلم احتیاج دارم

    پاسخ
  • سلام،وقت بخیر،من یه لپ تاپ خریدم ک ویندوزش ۱۰ هست و چیزی ازش سر در نمیارم و میخام کلا یاد بگیرم ک چجوری ازش استفاده کنم،بنظرتون چیکار کنم؟این پی دی اف یرای همه ی ویندوز ها یکیه؟چون یه سری مواردی ک داخل پی دی اف هست اصلا تو این لپ تاپ نیس یا اگه هست خیلی فرق میکنه،لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
    • داداش ویندوز رو عوض کن و کتاب سیستم عامل مقدماتی رو تهیه کن از کتاب سیستم عامل پایه کامپیوتر دبیرستان
      از کسی بگیر شروع به یاد گرفتن کن

      پاسخ
      • حمید مستانی
        شهریور 6, 1402 3:58 ب.ظ

        آقا در یک کلام بگم شما واقعا انسان هستید.مرحبا به شما که اطلاعات درست و مفید در اختیار مردم میزارید.و مطمعن باشید خدا پاداش این کارتون رو میده.برای پسرم که امسال رشته کامپیوتر فنی کار دانش انتخاب کرده این سایت معرفی کردم و مشغول مطالعه شده.خودم هم که تعمیرکار موبایل هستم با مطالعه سایتتون علاقمند شدم و شروع کردم به یادگیری پک icdl .و بعدش دوست دارم برم سراغ IT بطور تخصصی و مدارک اونو بگیرم.یادم نمیره شما راه رو واسم نشون دادید.تشکر فراوان.

        پاسخ
      • سلام میشه لطف کنید اسم نویسنده این مقاله را بگین ؟ )برای پژوهشم نیاز به ذکر منبع دارم (

        پاسخ
        • انتهای همه مطالب نویسنده شون ذکر شده. ضمنا بخشی از مطلب ترجمه شده هست برای این مورد شما باید اسم نویسنده، بعد سایت رو بنویسید

          پاسخ
    • سلام
      بهترین کار برای یاد گیری هر ویندوزی ( ترجیحا حالا که میخوای یاد بگیری از ۱۰ شروع کن)، اینکه هر کاری که خواستی انجام بدی و بلد نبودی گوگل کنی! به همین راحتی.
      یک چیزی که باید بدونی : هر چیزی که به فکر ات میرسه رو براش فکر کردن فقط بپرسی از گوگل !!!!!
      نمی‌دونم برا شغلت چیه؟ ولی هر برا هر هدفی که سیستم گرفتی حتما یکی از برنامه های آفیس اون هدف رو برات راحتتر محقق می‌کنه. موفق و پیروز باشی.

      پاسخ
  • مهسا پرتوی
    بهمن 13, 1398 8:38 ق.ظ

    میتونی تو کلاسهای مهارت های کامپیوتر شرکت کنی ولی ویندوز۱۰ خیلی اسون هستش

    پاسخ
  • عالیه

    پاسخ
  • بهترین وبسایته دمتون گرم خیلی کمکم کرد

    پاسخ
  • سلام من میخوام مدرکشا بگیرم به کجا باید مراجعه کنم برا ثبت نام و ازمون و چه کتابها و از چه انتشاراتی باید بخونم؟؟

    پاسخ
  • سلام‌من موسسه دارم براتون صادر میکنم فقط مدارکتون بفرستید و ادرس بدین بفرستم براتون بعدش هزینه رو بدید

    پاسخ
  • سلام علاقه مندشدم به icdl میخوام بسم الله روبگم شرو کنم باویندوز۱۰ کسی هست کمکم کنه

    پاسخ
  • سحر بهادری
    مرداد 24, 1400 10:50 ق.ظ

    سلام من دوماه رفتم کلاس icdlرفتم و الان در حال حاظر 17شهر یور ماه امتحان فنی حرفه ای دارم و نیاز به کمک دارم وضع مالیم خوب نیست لطفاً کمکم کنید

    پاسخ
  • خیلی عالی هستید

    پاسخ
  • من خودم در کلاس های icdl شرکت کردم معمولا ویندوز 7 رو یاد میدن نه 10

    پاسخ
  • سلام ببخشید لینک دانلود کجا هست؟

    پاسخ
  • با سلام من برنامه نویسم لازمه این مدرک داشته باشم برای مهاجرت ممنون

    پاسخ
  • انصاری قره داغی
    آبان 23, 1401 8:41 ق.ظ

    خیلی ممنون از مطالب مفید و رایگان تون

    پاسخ
  • نسرین طهرانی
    آذر 21, 1401 3:18 ب.ظ

    باسلام من مدرک ICDL بین المللی سال 2007 دارم الان هیچی یادم نیست هم میخوام یاد بگیرم هم میخوام مدرک بگیرم چیکار کنم بهتره؟ یه شماره تماس که بتونم راهنمایی بگیرم اعلام کنید لطفا

    پاسخ
  • سلام ممنونم بابت اموزشهایی که در سایت گذاشتید من اشنایی با مباحث داشتم فقط برای دریافت مدرک icdl نیاز به اموزش جامع تری داشتم که نخواستم هزینه اضافی به اموزشگاه بدم کلیپ های اموزشی رو دیدم و خیلی کمکم کرد از شما ممنونم

    پاسخ
  • چه پیش نیاز برای شرکت در کلاس های ICDL هست ؟ باید در چه سطحی از زبان باشیم؟

    پاسخ
  • ببخشید من تازه کامپیوتر جور کردم ولی هیچی ازش نمیدونم همین دیروز زدم ویندوز پاک کردم الان اگه تو این کلاسها شرکت کنم خوره‌ی کامپیوتر میشم

    پاسخ
  • اگر کسی نیاز فوری به مدرک هفتگانه کامپیوتریاهمانicdl دارد، من میتوانم راهنمایی اش کنم که از موسساتِ مجازی که مورد قبوله خیلی از ارگانها، مثل آموزش وپرورش هست، خرید کنند و آزمون بدهند ویکی دو روزه مدرکشون رو بگیرند.فقط کافیه به من پیام دهید تا نام موسسات ونحوه خرید وشرکت در دوره هایشان رابرایتان توضیح دهم درشاد پیام دهید.ایمیل ندارم.اکانتم، قبل از@ هست یعنی با اکانتDELBARY9616 در شاد هستم.پیام دهید درشاد تاراهنمایی کنم

    پاسخ
  • اگر کسی در کمترین زمان وزیر۴۸ساعت نیازبه مدرک دارد در شادبه اکانتم پیام دهدتابگویم از کدام موسساتی که مورد قبول ادارات هستند، دوره هاراشرکت کنید وخرید کرده وآزمون دهید. اکانتم در شاد DELBARY9616 میباشم..دراصل ایمیل ندارم وفقط جهت ثبت نظرم یک جیمیل فیک ثبت کرده ام…درشادپیام دهید

    پاسخ
  • سلام برای مثال کسی که هیچ چیزی از کامپیوتر نمی‌داند ICDL مناسبه

    پاسخ
  • سلام ممنون میشم ازتون من رو راهنمایی کنید که چگونه در سایتم پیشرفت کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست