Revit mep systems

آموزش طراحی و مدیریت سیستم های تاسیساتی در Revit MEP

اساطیر زبان

تا این جا یاد گرفته ایم(قسمت قبلی آموزش) که چه گونه فایل نقشه های معماری را در رویت مپ ایمپورت یا وارد کنیم.  و یا اینکه با راهنمای استفاده از Revit MEP؛ نحوه جایگذاری اجزای مختلف پروژه ساختمانی آشنا شدیم. حال باید با نحوه اتصال سیستم ها به هم صحبت کنیم، اما قبل از این کار، باید در اینجا ساختن سیستم ها را یاد بگیریم. منبع این مطلب وب سایت کد نوت می باشد.

در واقع قبل از هر چیز باید یاد بگیریم که لوازم و وسایل مربوط را جایگذاری کنیم. به خاطر داشته باشیم که هنوز هم از همان فایل آموزشی اولیه استفاده می کنیم. در نتیجه فایل آموزشی قبلی یا همان MEP tutorial project را باز کنید.

 


رویت مپ

توی این پک فوق العاده، رویت ام ای پی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون هیچ کلاسی تاسیسات ساختمانی رو قورت بده، یه سر و گردن بالاتر از بقیه باش یا اصلا پول در بیار! 


 

 


رویت

توی این پک فوق العاده، رویت معماری رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون کلاس، مدلینگ کن، شبیه سازی … معمار بی رویت مانند زنبور بی عسله! باهاش حسابی پول در بیار!


 

سر فصل های آموزشی در این قسمت عبارتند از:

  1. قرار دادن سیستم های گرمایشی-سرمایشی(می تواند شامل روشنایی و تهویه هم باشد)
    1. قرار دادن Supply Diffuser
    2. قرار دادن Return Air Diffuser
  2. قرار دادن سیستم تهویه دستی هوا
  3. ساختن سیستم
  4. آزمایش یا آزمودن سیستم
  5. رفع اشکال روند طی شده در برنامه آموزشی(آیا برای دنبال کردن گام های آموزشی با مشکل برخورد کرده اید؟)

قرار دادن سیستم های گرمایشی- سرمایشی هوا

برای انجام این مرحله؛ کار ما روی سطح زیرینِ سقف هر طبقه انجام می گیرد. در نتیجه باید مسیر زیر را مطابق شکل طی کنید:

Views> Mechanical> HVAC> Ceiling Plans> 1 – Ceiling Mech

ceiling-plan

همانطور که مشخص است شما باید قسمت ceiling (معنای سقف) را انتخاب کنید. در واقع از این قسمت استفاده می کنیم تا بتوانیم سیستم های مد نظر خودمان را اجرایی کنیم. حال به نوار بالایی نرم افزار رفته و در قسمت Systems روی Air Terminal کلیک کنید(به معنای تهویه هوا).

air-terminal-tool

قرار دادن Supply Diffuser(سیستم هایی که هوا را به داخل هدایت می کنند)

در قسمت Type Selector(انتخاب نوع ابزار)؛ تنظیمات را به M_Supply Diffuser 600×۶۰۰ Face 300×۳۰۰ تغییر دهید. گام بعدی تغییر Offset می باشد؛ آن را به ۲۶۰۰ برسانید. این کار به این معنی است که ما سیستم تهویه خود را در آن ارتفاع؛ یعنی سقف سازه منتقل کرده و در آن جا قرار می دهیم. اقدامات انجام شده در این بخش را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

diffuser-type

به سمت چپ پلان سقف رفته و روی آن زوم کنید. مشابه شکل، سیستم تهویه خود را قرار دهید. اگر قرار دادن به صورت خیلی دقیق ممکن نبود؛ نگران نباشید در ادامه این مشکل را حل خواهیم کرد.

supply-diffuser-placement

روی AL صفحه کیبرد بزنید تا ابزار Align فعال شود. کنار نشانه ی موس شما مشخص خواهد بود که این ابزار فعال شده است. روی یکی از نوارها کلیک کنید و سپس روی لبه ی خارجی سیستم تهویه ی خود؛ با این کار آن ها در محل صحیح قرار می گیرند و می توانید برای تمامی سیستم ها همین رفتار را اعمال کنید.

align-diffuser

به یاد داشته باشید که ما از hosted diffuser استفاده نمی کنیم. زیرا کار ما به صورت لینک یا ارتباط با فایل اصلی معماری صورت می پذیرد. و اگر این کار را انجام دهیم؛ در صورتی که از فایل اصلی پاک شوند؛ در این جا هم از بین خواهند رفت. به همین دلیل توصیه می شود که فقط در صورتی از مدل hosted diffuser استفاده کنید؛ که اطمینان داشته باید تمامی Host ها در یک فایل مشترک از پروژه قرار دارند.

قرار دادن Return Air Diffuser (خروجی های هوا)

حالا که ابزار Air Terminal tool فعال است؛ به سراغش بروید و مدل را به M_Return Diffuser 600×۶۰۰ Face 300×۳۰۰ تغییر دهید و فراموش نکنید عدد ۲۶۰۰ را به قسمت Offset اختصاص دهید:

return-air-diffuser

ازاین جا به بعد هر کاری که برای قسمت قبل انجام دادیم را برای این قسمت هم انجام دهید.

completed-diffuser

قرار دادن سیستم تهویه دستی هوا

حالا نوبت به این بخش رسیده است. این قسمت را به اختصار قرار دادن AHU می نامند. برای شروع به قسمت Mechanical در نوار بالایی رفته و مسیر زیر را دنبال کنید:

Mechanical Equipment in ribbon> Systems tab> Mechanical panel

و در قسمت تنظیمات حالا باید M_Air Handling Unit – Split System – Vertical 07 را انتخاب کنید:

air-handling-unit

همانطور که در شکل نمایش داده شده است، این سیستم را در سمت راست(اتاق کناری قرار دهید):

ahu-placement

اطمینان داشته باشید که آن را در جهات صحیح قرار می دهید.

ahu-direction

ساختن یا ایجاد سیستم ها

در برنامه آموزشی قبلی ما تجهیزات و ابزارآلات را به هم متصل ساختیم و از این طریق سیستم ها خود به خود ساخته شدند. در این قسمت اما ابتدا سیستم ها را می سازیم. یک supply diffuser را انتخاب کنید. کلیک راست کرده و از منوی ایجاد شده مسیر زیر را طی کنید:

Select All Instances> Visible in View

با این کار تمامی سیستم های تهویه یا supply diffuser ها انتخاب می شوند. کلید کنترل یا Ctrl را نگاه دارید و سپس روی AHU کلیک کنید و آن را هم انتخاب کنید. پس از این کار باید داکت ایجاد کنیم در نتیجه روی Duct در قسمت Create Systems panel کلیک کنید:

create-duct-system

در اینجا یک پیام ظاهر می شود. در واقع نرم افزار همه ی آن ها را سیستم تهویه تشخیص داده است. در اینجا می توانید نام یا ارتفاع را تغییر دهید، اما نیازی نیست و کلید OK را بزنید.

create-supply-air-system

با این کار شما تمامی ابزار تهویه را آبی خواهید دید:

air-supply-systems

همین اقدام را به طور مشابه روی Air Return System انجام دهید:

return-air-system

آزمایش یا راستی سنجی سیستم

شما به آسانی می توانید اجزای سیستم خود را کنترل کنید. باید supply diffusers ها آبی باشند و return diffusers صورتی.

completed-systems

این کار را تمرین کنید. اگر ممکن نبود از کلید F19 استفاده کنید.

نکته مهم! بدون نیاز به کلاس آموزشی، در نرم افزار رویت حرفه ای شوید آنهم در مدت زمان کم!

با این کار صفحه ی زیر باز خواهد شد. دو گزینه وجود دارد Return Air یاSupply Air. در واقع سیستم خود را می توانید به طور مناسب اینگونه مشاهده کنید. از این طریق؛ هر چه قدر هم که سیستم خود را گسترده کنید؛ مشکلی پیش نمی آید؛ زیرا که می توانید با این ابزار آن را به طور کامل و جز به جز تحت سلطه ی خود داشته باشید(مشابه تصویر زیر).

system-browser

حتما اگر در زمینه نرم افزار رویت سوالی دارید از ما در بخش نظرات بپرسید تا خیلی سریع و آسان به آن پاسخ دهیم.

برای همه کاربران رویت

برای کاربران رویت معماری

برای کاربران رویت سازه

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in, ,

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من برای شبیه سازی کارهای تاسیسات مکانیکی میخوام از نرم افزار استفاده کنم چه نرم افزاری رو معرفی میکنید ؟

    پاسخ
  • با عرض سلام و ارادت
    میخواستم از حضورتون سوال کنم که فایل های PDF آموزشی رویت مپ رو از کجا میشه دانلود کرد؟ چون فایلهای PDF قابل دانلود فقط در خصوص رویت استراکچرال هست.
    سپاسگزارم از اطلاعات فوق العاده شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست