چرخاندن شی در اتوکد (استفاده از گزینه Reference و دستور ALIGN)

رتبه: 0 ار 0 رای sssss
چرخاندن اشیا در اتوکد
نویسنده: میلاد حیدری زمان مطالعه 3 دقیقه
Banner Image

در اتوکد برای چرخاندن یک شی با یک زاویه نامعین دو روش وجود دارد. روش رایج استفاده از گزینه Reference دستور Rotate می باشد. روش دوم نیز استفاده از دستور Align است.

در این آموزش، رو روش چرخش شی با یک زاویه نامعین را روی یک ترسیم دو بعدی از یک آچار توضیح خواهیم داد.

مدل دو بعدی آچار در اتوکد

استفاده از گزینه Reference

فرض کنید می خواهیم آچار را براساس خط قرمز رنگ AB بچرخانیم، در واقع این خط به عنوان مرجع (Reference) عمل می کند.

  • RO را تایپ می کنیم و Enter را فشار می دهیم تا دستور ROTATE شروع شود.
  • آچار را انتخاب کرده و دوباره کلید Enter را فشار می دهیم.
  • روی چند نقاط از آچار کلیک می کنیم تا به نقاط پایه برای چرخش آن تبدیل شوند. در اینجا یک نقطه تصادفی نزدیک به مرکز آچار به عنوان نقطه پایه انتخاب می کنیم.
  • مانند تصویر زیر از خط فرمان، گزینه Reference را انتخاب می کنیم.

گزینه Reference را در خط فرمان  انتخاب می کنیم.

  • روی دو نقطه در ترسیم به عنوان مرجع چرخش کلیک می کنیم. در اینجا، نقاط میانی مستطیل را انتخاب می کنیم که به عنوان مرجع عمل می کنند، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

روی نقاط مرجع چرخش کلیک می کنیم

  • حالا گزینه Points را از خط فرمان انتخاب کرده سپس به ترتیب روی نقاط A و B در خط قرمز کلیک می کنیم. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده، آچار موازی با خط AB تراز می شود و می چرخد.

گزینه Points را از خط فرمان انتخاب کرده سپس به ترتیب روی نقاط A و B در خط قرمز کلیک می کنیم.

علاوه بر این، یک روش جایگزین برای انجام این کار با کمک دستور ALIGN وجود دارد که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

دانلود آموزش صفر تا صد اتوکد دوبعدی و سه بعدی

چرخش شی با مرجع با استفاده از ALIGN

ابزار Align روش دیگری برای چرخش یک شی با توجه به یک مرجع دیگر است. برای توضیح این روش نیز از همان مثال آچار استفاده می کنیم.

  • AL را تایپ کرده و Enter را فشار می دهیم.
  • سپس آچار را انتخاب کرده و Enter را دوباره می زنیم.
  • حالا باید نقطه اول مرجع را مشخص کنیم. نقطه میانی 1 مستطیل را انتخاب می کنیم، همانطور که که در روش قبل انتخاب کردیم.

انتخاب نقاط مرجع چرخش در فرمان ALIGN

  • حالا روی نقطه A روی خط قرمز کلیک می کنیم تا به نقطه ای تبدیل شود که نقطه میانی 1 روی آن قرار می گیرد.

حالا روی نقطه A روی خط قرمز کلیک می کنیم تا به نقطه ای تبدیل شود که نقطه میانی 1 روی آن قرار می گیرد.

  • به همان ترتیب ولی این بار نقطه میانی 2 مستطیل را انتخاب کرده و روی نقطه B از خط قرمز به عنوان مرجع کلیک می کنیم.

در این حالت، نقطه میانی 1 با نقطه A منطبق می شود و نقطه میانی 2 با نقطه B در یک راستا می شود. حالا باید سومین نقطه مرجع را مشخص کنیم.

  • یک نقطه مستقیما بالای آچار را به عنوان نقطه پایه سوم انتخاب کرده سپس روی یک نقطه بالای خط AB به عنوان سومین نقطه مرجع کلیک می کنیم.

ترتیب انتخاب نقاط در تصویر زیر نشان داده شده است.

ترتیب انتخاب نقاط

بلافاصله بعد از اینکه روی سومین نقطه مرجع کلیک کنیم، آچار به صورت موازی با خط AB قرار می گیرد به طوریکه نقطه میانی 1 منطبق با نقطه A روی خط قرمز می شود.

آموزش تقسیم اشیا در اتوکد (به زبان ساده)

ویدیوی آموزش چرخاندن اشیا

 

profile name
میلاد حیدری

بخندید کتاب بخونید و خوب باشید تا جامعه مون به آرامش برسه. لطفا ! هر سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید. ما یا سایر هموطنان عزیز پاسخ خواهیم داد. برای کمک به سایت ما و گسترش آموزش در بین هموطنان، در سایتها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی لینک سایت ما را درج کنید.

مطالب پیشنهادی برای شما

محصولات مرتبط

مشاهده همه
نسخه جدید آموزش صفر تا صد اتوکد
نسخه جدید آموزش صفر تا صد اتوکد
قیمت محصول 320,000 تومان 350,000
ادامه مطلب
آموزش صفر تا صد اتوکد
آموزش صفر تا صد اتوکد
قیمت محصول رایگان 0
ادامه مطلب
آموزش پروژه محور اتوکد 2021
آموزش پروژه محور اتوکد 2021
قیمت محصول 360,000 تومان 380,000
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

1 2 3 4 5

0 نظر درباره «چرخاندن شی در اتوکد (استفاده از گزینه Reference و دستور ALIGN)»

    هنوز نظری برای این بخش ثبت نشده است
مشاهده همه نظرات
سبد خرید
سبد خرید شما خالی است
× جهت نصب روی دکمه زیر در گوشی کلیک نمائید
آی او اس
سپس در مرحله بعد برروی دکمه "Add To Home Screen" کلیک نمائید