آموزش گودو برای توسعه بازیها+ نمونه بازی ساخته شده
احتمالا می دانید که گودو (به انگلیسیGodot Engine) یک موتور بازیسازی چندسکویی، رایگان و متنباز است که برای ساخت بازیها و برنامههای 2D و 3D استفاده میشود. این موتور تحت مجوز آزاد MIT توسعه یافته و به توسعهدهندگان بازی امکان میدهد که مالکیت کامل بازیهای خود را تا آخرین خط کد داشته باشند، بدون نیاز به پرداخت حق امتیاز یا رعایت محدودیتها. Godot با رویکرد منحصر به فرد خود، از معماری نودها و صحنهها برای اجرای عملکردهای مختلف بازی بهره میبرد که باعث محبوبیت آن شده است.
این موتور بازیسازی در سال 2001 توسط یک استودیوی بازیسازی آرژانتینی توسعه یافت و در سال 2014 بهصورت متنباز منتشر شد. با اینکه بازیهای ساختهشده با Godot معمولاً گرافیکهای سادهتری نسبت به Unity و Unreal Engine دارند، اما همچنان خلاقیت توسعهدهندگان مستقل باعث تولید بازیهای متنوعی شده است؛ از جمله بازیهای مورد علاقه میتوان به Ex Zodiac و Helms of Fury اشاره کرد. (روی لینک ها کلیک کنید تا با روند ساخت بازی ها بیشتر اشنا شوید).
ویژگیهای موتور Godot
Godot به دلیل طراحی ساده و کاربرپسند خود از سایر موتورهای بازی متمایز است. در ادامه به برخی از ویژگیهای کلیدی این موتور که باعث افزایش محبوبیت آن شده است، میپردازیم.
ویرایشگر Godot
Godot دارای یک ویرایشگر قدرتمند است که شامل ابزارهایی مانند ویرایشگر کد، ویرایشگر انیمیشن، ویرایشگر نقشه کاشی، ویرایشگر شیدر، دیباگر، و پروفایلر میشود. توسعهدهندگان میتوانند با استفاده از این ویرایشگر، نودهایی ایجاد کنند که کوچکترین بلوکهای سازنده بازی در Godot هستند. با ترکیب نودها، صحنههایی ساخته میشود که میتوانند به مؤلفههای پیچیدهتری مانند شخصیتها، سلاحها، سطوح بازی و غیره تبدیل شوند.
ابزارهای کدنویسی در Godot
یکی از ویژگیهای دیگر Godot این است که توسعهدهندگان میتوانند از زبانهای برنامهنویسی مختلفی برای ساخت بازیهای خود استفاده کنند:
- GDScript: زبان داخلی Godot که شبیه Python است و برای مبتدیان مناسب است.
- C#: یک زبان محبوب و اصلی پشتیبانیشده در Godot.
- C و C++: با استفاده از فناوری GDExtension، امکان استفاده از این زبانها برای نوشتن کد با عملکرد بالا فراهم است.
- Rust، Nim، Python و Javascript: این زبانها نیز به کمک ابزارهای اتصال زبان که توسط جامعه Godot توسعه یافتهاند، پشتیبانی میشوند.
مزایای موتور Godot
Godot به دلایل مختلفی به یکی از انتخابهای اصلی توسعهدهندگان بازیهای مستقل تبدیل شده است. در ادامه به برخی از مزایای این موتور میپردازیم:
- ایدهآل برای بازیهای2Dو 3D: GODOTدارای موتورهای جداگانه برای بازیهای3D و 2D است که امکان سادهسازی منطق بازی و ساخت سطوح در دنیای 2D را فراهم میکند.
- متنباز و رایگان: Godot کاملاً رایگان است و تحت مجوز MIT منتشر میشود؛ بنابراین سازندگان نیازی به پرداخت هزینه یا رعایت محدودیتهای خاصی ندارند.
- هدایتشده توسط جامعه: جامعه فعال Godot، ویژگیهای مورد نیاز کاربران را توسعه داده و به بهبود موتور کمک میکند. بیش از 600 نفر از اعضای این جامعه بهطور مداوم در حال بهروزرسانی و رفع اشکالات Godot هستند.
- شروع آسان: Godot تنها به 8 گیگابایت فضای ذخیرهسازی نیاز دارد و این امر باعث میشود که شروع به کار با آن بسیار سریع و ساده باشد.
مقایسه موتور گودو با یونیتی
Unity یکی از محبوبترین موتورهای بازی است و اغلب با Godot مقایسه میشود. Unity، توسعهیافته توسط شرکت Unity Technologies، در ساخت بازیهای موبایل و دو بعدی و سهبعدی بسیار قدرتمند است. هر دو موتور از زبان C# پشتیبانی میکنند، اما در مقایسه با Godot، Unity دارای منابع آموزشی و داراییهای بسیار بیشتری است.
Unity دارای یک مدل قیمتگذاری لایهای است که بسته به اندازه تیم و میزان درآمد، هزینههایی را برای استفاده از موتور اعمال میکند. این مدل قیمتگذاری، همراه با هزینه Runtime، یکی از دلایل اصلی است که برخی از توسعهدهندگان به استفاده از Godot تمایل پیدا کردهاند. البته دروس آموزش یونیتی رو هم از اینجا میتونید دانلود بفرمایید.
مقایسه موتور گودو با آنریل انجین
Unreal Engine یکی دیگر از موتورهای معروف است که توسط Epic Games توسعه داده شده است. این موتور به دلیل سیستم Blueprint Visual Scripting برای طراحان کاربرپسندتر است. همچنین Unreal Engine بهطور گستردهای در صنعت فیلم و انیمیشن استفاده میشود و امکانات بسیار قدرتمندی برای ساخت محتواهای 3D و تولیدات مجازی فراهم میکند.
در نهایت، برای انتخاب بین Godot، Unity و Unreal Engine، نیاز به درک کاملی از نیازها و منابع تیم خود دارید تا بهترین تصمیم را برای پروژه خود بگیرید. همچنین برای مدیریت پروژههای بزرگ و تیمهای توزیعشده، استفاده از یک سیستم کنترل نسخه مانند Perforce Helix Core میتواند به بهبود همکاری و کاهش خطرات کمک کند.
بدون یادگیری این دروس، بازی سازی رو شروع نکن: آموزش بازی سازی از صفر تا صد (20 درس رایگان)
دروس آموزشی گودو
دقت کنید این دروس ویدیویی رایگان برگرفته از پیج علم هستند:
جلسه اول |
جلسه دوم |
جلسه سوم |
جلسه چهارم |
جلسه پنجم |
جلسه ششم |
جلسه هفتم |
جلسه هشتم |
جلسه نهم |
جلسه دهم |
جلسه یازدهم |
جلسه دوازدهم |
جلسه سیزدهم |
جلسه چهاردهم |
جلسه پانزدهم |
جلسه شانزدهم |
جلسه هفدهم |
جلسه هجدهم |
جلسه نوزدهم |
جلسه بیستم (ترفندها) |
حتما در کنار این مطلب بخوانید: ۵ نرم افزار عالی برای ساخت انیمیشن های ساده و حرفه ای
نکات و ترفندهای آموزش گودو:
آموزش موتور بازیسازی Godot میتواند شامل نکات و ترفندهای زیادی باشد که به شما کمک میکند بهتر و سریعتر با این موتور کار کنید. در اینجا چند نکته و ترفند مهم برای شروع کار با Godot آورده شده است:
1. شناخت محیط کاربری (Editor)- پنلهای اصلی: درک نحوه عملکرد پنلهای اصلی مانند صحنه (Scene), گرهها (Nodes), ویرایشگر (Editor), و Inspektor بسیار مهم است.
- میانبرهای صفحهکلید: استفاده از میانبرها مانند Ctrl+S برای ذخیرهسازی سریع و F4 برای اجرای پروژه، میتواند سرعت کار شما را افزایش دهد.
- ساختار گرهها: در Godot، همه چیز بر اساس گرهها ساخته میشود. آشنایی با انواع گرهها مانند Node2D، Sprite، Label و غیره، و نحوه ارتباط آنها با هم بسیار مهم است.
- استفاده از Control Nodes: برای ساخت رابط کاربری (UI) از گرههای کنترل مانند Button، Panel و غیره استفاده کنید.
- زبان GDScript: یادگیری GDScript که زبان برنامهنویسی اختصاصی Godot است، بسیار مفید است. این زبان بسیار شبیه به Python است و به همین دلیل یادگیری آن نسبتاً ساده است.
- اتصال گرهها به اسکریپتها: میتوانید گرهها را به اسکریپتها متصل کنید و از طریق اسکریپتها رفتار آنها را کنترل کنید. از کد زیر برای اتصال و مدیریت گرهها استفاده کنید:
var my_node = $NodeName
my_node. text = "Hello, Godot!"
- نمونهسازی صحنهها: صحنهها در Godot قابل نمونهسازی هستند که به شما اجازه میدهد تا از یک صحنه در چندین مکان مختلف استفاده کنید. این کار باعث میشود که ساختار بازی شما مقیاسپذیرتر و مدیریت آن آسانتر باشد.
- بارگذاری صحنهها: برای بارگذاری یک صحنه از کد زیر استفاده کنید:
var new_scene = load("res://path_to_scene. tscn"). instance()
add_child(new_scene)
- وارد کردن منابع: میتوانید منابع مختلف مانند تصاویر، صداها و مدلهای سهبعدی را به سادگی به پروژه خود وارد کنید. Godot از فرمتهای متنوعی پشتیبانی میکند.
- تنظیمات وارد کردن (Import Settings): با تغییر تنظیمات وارد کردن منابع مانند فشردهسازی تصاویر یا تنظیمات صدا، میتوانید عملکرد بازی خود را بهبود دهید.
- ابزار دیباگ: Godot دارای ابزارهای قدرتمند دیباگ است. استفاده از خروجی کنسول و Breakpoint ها میتواند به شما کمک کند تا مشکلات کد خود را پیدا و رفع کنید.
- نمایش پیامها: از print() برای نمایش پیامها در کنسول استفاده کنید و برای بررسی مقادیر متغیرها در زمان اجرا، بسیار مفید است.
- ابزار پروفایلینگ: با استفاده از پروفایلر داخلی، میتوانید عملکرد بازی خود را ارزیابی کرده و بخشهایی که نیاز به بهینهسازی دارند را شناسایی کنید.
- افزونهها و اسکریپتهای سفارشی: Godot از افزونهها پشتیبانی میکند که میتوانید از آنها برای گسترش قابلیتهای ویرایشگر یا بازی استفاده کنید.
9. تست و انتشار (Testing & Deployment)رقیب اصلی گودو: آموزش صفر تا صد آنریل انجین (فیلم فارسی+ جزوه PDF)
- تست بازی روی پلتفرمهای مختلف: Godot اجازه میدهد تا بازی خود را بر روی پلتفرمهای مختلف مانند Windows, Android, iOS و HTML5 تست کنید.
- تنظیمات انتشار: با تنظیمات درست، میتوانید بازی خود را برای انتشار بهینهسازی کنید و حجم نهایی آن را کاهش دهید.
- مستندات رسمی: همیشه از مستندات رسمی Godot برای یادگیری و رفع مشکلات خود استفاده کنید.
- انجمنها و جامعه کاربری: از انجمنهای کاربری و سرورهای Discord یا Reddit برای پرسش و پاسخ و دریافت کمک از دیگر کاربران استفاده کنید.
این نکات میتوانند به شما کمک کنند تا با Godot بهتر کار کنید و بازیهای خود را به صورت حرفهایتر توسعه دهید.
سخن آخر و یک نکته
Godot یک موتور بازیسازی رایگان و متنباز است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد بازیهای 2D و 3D را به راحتی و بدون محدودیت ایجاد کنند. این موتور با طراحی ساده و کاربرپسند خود، به ویژه برای بازیسازان مستقل، بسیار محبوب شده است. Godot با استفاده از روشی که بر پایه نودها و صحنهها کار میکند، به شما امکان میدهد تا بازیهای پیچیده را به صورت ساده و قابل مدیریت بسازید.
یکی از جذابیتهای Godot این است که شما میتوانید با زبانهای برنامهنویسی مختلف مثل GDScript، که شبیه به Python است، بازیهای خود را بسازید. علاوه بر این، ابزارهای دیباگ و پروفایلینگ داخلی این موتور به شما کمک میکنند تا به راحتی مشکلات بازی خود را پیدا و رفع کنید. در نهایت، Godot این امکان را به شما میدهد که بازی خود را بر روی پلتفرمهای مختلف تست و منتشر کنید.
با استفاده از منابع یادگیری و ارتباط با جامعه کاربری فعال Godot، میتوانید به سرعت مهارتهای خود را ارتقا دهید و بازیهای خلاقانه و حرفهای بسازید.