اگر قیمت بیت کوین (BTC) به صفر برسد چه اتفاقی می افتد؟

اگر قیمت بیت کوین (BTC) به صفر برسد چه اتفاقی می افتد؟

فناوری بلاک چین و مفهوم دارایی های دیجیتال پدیده های نسبتاً جدیدی هستند. و از زمانی که اولین ارز دیجیتال، بیت کوین BTC، در سال 2009 به جهان معرفی شد، بازار ارزهای دیجیتال مسیر پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. در میان بسیاری از سناریوهایی که می‌تواند باعث فروپاشی بازار کریپتو شود، یکی از آن‌ها بسیار مورد بحث قرار گرفته است: اگر قیمت بیت‌کوین به صفر برسد چه اتفاقی می‌افتد؟

درک پویایی بازار بیت کوین

ارز بیت کوین یک استیبل کوین نیست، به این معنی که ارزش آن به هیچ دارایی دیگری وابسته نیست، مانند دلار آمریکا که توسط ذخایر طلا پشتیبانی می شود. این باعث می شود که مانند هر دارایی دیجیتال دیگری، در برابر افت قیمت قابل توجه و یا هر گونه افزایش ناگهانی آسیب پذیر باشد.

اساساً، نوسان ویژگی اصلی بازار کریپتو است که هر دارایی دیجیتالی را در عرض چند ماه، چند روز و یا حتی چند دقیقه مستعد افزایش ناگهانی و یا سقوط می‌کند. قیمت بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا عملکرد تاریخی آن در موارد متعدد این را ثابت کرده است.

در طول سال های اخیر عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تاثیر گذاشته است. مانند بیانیه دونالد ترامپ در ژوئن 2021 مبنی بر اینکه بیت کوین یک کلاهبرداری است. یا اعلامیه ایلان ماسک مدیرعامل تسلا مبنی بر اینکه بیت کوین دیگر به عنوان روش پرداخت برای محصولات تسلا پذیرفته نخواهد شد. هر دو با تاثیر منفی نزدیک به 55٪ روی قیمت، بیت کوین را از بالاترین قیمت 57,352.77 دلار به حداقل 31,397.31 دلار رساندند. اما قیمت باز هم در طول نیمه دوم سال افزایش یافت و به رکورد 64863.98 دلار رسید.

سقوط فرضی: آیا قیمت بیت کوین می تواند به صفر برسد؟

اگرچه احتمال وقوع چنین رویدادی بسیار کم است، اما عواملی وجود دارند که از نظر تئوری می توانند منجر به سقوط قیمت بیت کوین به صفر شوند. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد:

مکانیسم‌های بازار کریپتو و نقش آن‌ها

برخلاف بازار سهام، در بازار ارزهای دیجیتال جلسات معاملاتی هرگز متوقف نمی شوند. هنگامی که قیمت یک ارز خاص در صورت فروش گسترده با کاهش شدید روبرو می شود، چنین قابلیتی می تواند ریزش قیمت را تشدید کند. علاوه بر این، اگر ریزش باعث وحشت شود، مشابه آنچه در طول سقوط FTX رخ داد، می تواند اعتماد کاربران را  تضعیف کند. سرمایه‌گذاران کریپتو ممکن است به فروش‌ بیشتر ادامه دهند و فاجعه را به طور تصاعدی تشدید کنند که این امر می تواند منجر به سقوط قیمت ارز به صفر شود.

تهدیدهای خارجی برای ثبات بیت کوین

تهدیدهای خارجی برای ثبات بیت کوین

به جز عوامل داخلی که ممکن است بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد، برخی تهدیدات خارجی نیز می توانند خطرات زیادی ایجاد کنند. مشکلات مقیاس پذیری یکی از این موارد است. با افزایش حجم معاملات شبکه بیت کوین با هر تراکنش، تاخیر افزایش می یابد که به نوبه خود عملیات پردازش را مختل می کند.

با وجود رشد روزافزون اکوسیستم کریپتوکارنسی و پیوستن سرمایه‌گذاران بیشتر به جامعه، رقابت در بازار جهانی سهم آن را تصاحب میکند. افزایش علاقه به هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن، تمرکز سرمایه‌گذاران را تغییر می‌دهد و به آنها اهداف جایگزین ارائه می‌دهد. یکی دیگر از عوامل مخرب، افزایش چارچوب‌های نظارتی سخت‌گیرانه است. علاوه بر آن، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده نیز  بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است.

اثر دومینوی سقوط بیت کوین

اگر بیت کوین تمام ارزش و کاربرد خود را به یکباره از دست بدهد، تأثیر بالقوه آن بسیار زیاد خواهد بود و قطعاً منجر به ضررهای مالی هنگفت در بین سرمایه گذاران حقیقی، شرکت های مختلف و بازار جهانی ارزهای دیجیتال خواهد شد. ممنوعیت فرضی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا بر ماینرهای بیت کوین تأثیر می گذارد، زیرا آنها به عنوان منبع اصلی درآمد خود به آن متکی هستند.

ممنوعیت استخراج بیت کوین، تقریباً یک میلیون ماینر را مجبور می کند که به دنبال منابع جایگزین برای امرار معاش باشند.‌همچنین همه سهامداران اصلی مانند شرکت های وام دهی یا صرافی ها مانند صرافی نیپوتو با خطر ورشکستگی مواجه خواهند شد. در آخر موجی مخرب بر دیگر ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت وابستگی آن‌ها به بیت‌کوین تاثیر خواهد گذاشت.

عواقب فوری برای بازار کریپتو

اگر بیت کوین سقوط کند، احتمالاً سایر ارزهای دیجیتال نیز از این روند پیروی خواهند کرد زیرا به طور کلی روند قیمت بیت کوین به شدت بر احساسات بازار تاثیر میگذارد و سایر ارزهای دیجیتال اصلی را نیز به همان مسیر سوق می دهد. هنگامی که اکثر سرمایه گذاران بیت کوین متوجه شوند بزرگترین دارایی دیجیتال سقوط کرده، این خبر موجب سقوط اتریوم نیز می شود، در نتیجه، سایر کوین ها از ترس زیان بیشتر فروخته می‌شوند و در نتیجه بازار سقوط میکند.

پیامدهای اقتصادی بلند مدت

پیامدهای طولانی مدت سقوط ممکن است باعث تغییرات قابل توجهی در مدل اقتصادی فناوری‌های بلاک چین، پروژه‌های مرتبط و رویکرد ارائه نوآوری‌های فین‌تک به جهان شود. احتمالاً دارایی‌های دیجیتال، دیگر محور بسیاری از شرکت‌های فین‌تک ارزهای دیجیتال نخواهند بود و این شرکت ها تمرکز خود را به ارائه محصولات و راه‌حل‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های سنتی تغییر می‌دهند.

آیا احتمال سقوط بیت کوین به صفر وجود دارد؟

زیرساخت های غیرمتمرکز و معماری پرقدرت بلاک چین، سقوط مطلق آن را تقریبا غیر ممکن می کند. شکست کامل این سیستم مستلزم از دست رفتن بیش از 100000 گره فعال در شبکه بیت کوین است. علاوه بر مزایای فنی آشکار، قدرت جامعه این ارز دیجیتال از ادعای پایداری آن در مواجهه با یک سقوط احتمالی پشتیبانی می کند. حمایت نهنگ‌های کریپت،و ارزش دارایی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، سهم آنها در انعطاف پذیری جامعه را چند برابر می کند و آگاهی جهانی را افزایش می دهد.

آماده شدن برای بدترین ها: استراتژی هایی در مواجهه با رکود بیت کوین

در دنیای واقعی، بازار ارزهای دیجیتال ناپایدار و مستعد نوسانات مکرر است و با وجود سابقه اثبات شده بیت کوین که از لحاظ تاریخی عملکرد خوبی در برابر عوامل داخلی و خارجی دارد، مدیریت ریسک اصل هر استراتژی سرمایه گذاری است. فروش یا خرید بیت کوین در یک دوره پرتلاطم باید همیشه مطابق با بهترین شیوه ها و همراه با انتخاب ابزارهای تحلیلی مناسب انجام شود.

تاکتیک های مدیریت ریسک

اقدام درست برای کاهش ریسک مرتبط با یک دارایی، تنوع بخشی است. گسترش ریسک با متعادل کردن ضررها با سود حاصل از سرمایه گذاری متفاوت به جبران ضرر کمک می کند. یکی دیگر از راه های عالی برای محافظت از سرمایه در برابر ضرر، استفاده از دستورات حد ضرر است. با ثبت سفارش‌هایی که به‌طور خودکار زمانی که قیمت به یک آستانه خاص می‌رسد، فعال می‌شوند، هرگونه ضرر احتمالی را می‌توان به سطح قابل قبولی محدود کرد.

نتیجه گیری

در حالی که احتمال سقوط بیت کوین به صفر با در نظر گرفتن همه عواملی که در یک نظریه فرضی می توانند بر این علت تأثیر بگذارند بسیار کم است، معامله یا سرمایه گذاری روزانه در بیت کوین ممکن است به یک پروسه دشوار تبدیل شود. اعمال مدیریت ریسک مناسب چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت می تواند یک استراتژی کاربردی را بدون توجه به روند قیمت فعلی یا پیش بینی شده تضمین کند.

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست