ساده ترین روش استفاده از دستور Weld و Mirror در زیبراش
در این مطلب یک روش ساده برای استفاده از دستور ولد و میرور را با یک مثال از کاراکترسازی آموزش می دهیم.
Mirror و Weld
Mirror And Weld از نظر من یکی از مهمترین ویژگی های ZBrush است.
فقط با کمی برنامه ریزی، این ویژگی می تواند به کار شما سرعت ببخشید! مثلاً هنگام ایجاد این دست! همانطور که در صفحه نمایش مشاهده می کنید، من با یک انگشت شروع کردم و بقیه کار را دستور Mirror And Weld انجام داده است.
در اینجا من از یکی از انگشتان به عنوان انگشت شست استفاده کردم، اگرچه انگشت شست به عنوان یک زیر شاخه ترکیب شده است، اما سایر ابزارها در سطح چند ضلعی وصل نیست و این می تواند بعدا شما را در زمان کار روی دست دچار مشکل کند. همانطور که مشاهده می کنید، توپولوژی آن نیز چندان عالی نیست.Mirror And Weld از موقعیت مدل شما نسبت به مبدأ یا مرکز سند استفاده می کند.
با استفاده از دکمه Floor در سمت راست فضای کاری خود (در صورت استفاده از تنظیمات UI پیش فرض) می توانید از یک شبکه برای پیدا کردن مرکز استفاده کرده و مدل خود را در جای مناسب قرار دهید. به جای اینکه ساعت ها روی جزئیات تک تک انگشتان کار کنید، به کمک ایجاد نقشه UV و بافت جابجایی، با استفاده از این تکنیک در عرض چند دقیقه می توانید کار را تمام کنید. اما چگونه می توانیم بدون ایجاد یک توپولوژی جدید برای هر انگشت، مشکل انگشت شست را حل کنیم؟ برای این کار کافی است از دکمه ReMesh All استفاده کنیم.
ReMesh All
دکمه ReMesh All یک مش جدید بر اساس مش اصلی شما ایجاد خواهد کرد. از این مش و توپولوژی آن استفاده نخواهد شد، و در واقع فقط ازشکل آن (در این مثال دست) و یک توپولوژی جدید استفاده می شود.
به یاد داشته باشید هنگام استفاده از این ویژگی، باید از مقیاس مدل خود آگاه باشید. با استفاده از نوار Polish واقع در کنار دکمه ReMesh All می توان مقیاس مدل را بررسی کرد. بنابراین اگر دست با دستکش هماهنگ نیست، باید سعی کنید مقیاس مش خود را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. هنگامی که مش جدید ایجاد می شود، از نظر شکل و اندازه کلی با مدل همخوانی دارد، اما ممکن است از نظر جزئیات کاملا با مدل مطابقت نداشته باشد.
در این مرحله می توانیم به ProjectAll اعتماد کنیم تا بتوانیم مش جدید و حتی توپولوژی را روی مش قدیمی طراحی کنیم. و تمام جزئیات مش قبلی را روی مش جدید اعمال کنیم. مانند این:
به این ترتیب با الگوبرداری از تنها یک انگشت در ZBrush، توانستیم یک دست کامل را با یک توپولوژی یکنواخت و کارآمد و با استفاده از ویژگی Mirror And Weld ایجاد کنیم.