۳ راه حل عالی برای مدلینگ و قالب ها جهت افزایش سرعت کار با سالیدورکز
جلوگیری از انجام وظایف تکراری معمولا می تواند از ساده ترین روش های تسهیل و تسریع کار باشد. در حالی که کارها در سالیدورک همیشه ساده نیست، شیوه های ساده ای وجود دارد که می تواند سختی کار را کاهش دهد. بارها ما یک پروژه جدید را شروع می کنیم و متوجه نمی شویم که کارهای زیادی را تکراری انجام می دهیم. برای جلوگیری از این امر و صرفه جویی در زمان، شما می توانید برای پارت ها، اسمبلی ها و اسکیچ های طراحی، الگو (template) ایجاد کنید، اما یک راز وجود دارد.
ایده چیست؟
ایده پشت هر الگو (template) این است که یک نسخه اصلی از هر چیزی که شما ایجاد می کنید داشته باشید که در زمان های مختلف که دوباره به آن نیاز پیدا میکنید، با ویرایش جدید از آن استفاده کنید. در اینجا چگونگی انجام این کار را خواهیم آموخت.
الگو ها در واقع اسناد سالیدورک هستند. هر بار که File را انتخاب می کنید با انتخاب New می توانید بخش، اسمبل یا پارت و یا دراوینگ را انتخاب کنید. این ها همان الگوها هستند؛ بنابراین، آیا نمی توان آنها را کمی پیشرفته تر کرد تا به شما کمک کند، طراحی خود را سریعتر کنید؟ این کار امکان پذیر است.
یک سند را با عمومی ترین اطلاعات ممکن ایجاد کنید. این که آیا این پارت، اسمبل یا دراوینگ است یا خیر مهم نیست، می خواهیم تمیز و مرتب باشد.
پارت ها – ویژگی های محدود در فایل قرار دهید. به عنوان مثال، اگر قالب خروجی اکسترود است، فقط شکل پایه بدون مشخص کردن زاویه، بدون سوراخ ها، یا برش ها ایجاد کنید. تنها زمانی ویژگی دیگری را اضافه می کنید که می خواهید استفاده مشخصی از آن بکنید.
اسمبلی – چگونه می توانید یک اسمبلی پایه ایجاد کنید؟ این کار واقعا ساده است. به عنوان مثال فقط مدل خارجی را ایجاد کنید و جزیات و اجزا داخلی را در زمان استفاده اضافه کنید.
دراوینگ ها و نقشه ها – ما به طور معمول می توانیم با اضافه کردن چیزهایی به آنها، حتی قطعات و مجموعه ها، BOM ها از آنها به عنوان الگو (تمپلیت) استفاده کنیم، یک چیزی که من همیشه ایجاد می کنم، طراحی الگو برای یادداشت های عمومی است. می توانم این را به عنوان بلوک ایجاد کنم.
یک نکته مهم: اطمینان حاصل کنید که تمام داده های مالکیت به همراه علامت هشدار کپی رایت و تمام اطلاعات مربوط به خود را در الگو قرار دهید.
حتما بخوانید: آموزش گام به گام اندازه گیری مساحت، محیط، حجم و … در سالیدورکز
کجا الگو را دخیره کنم؟
مکان پیش فرض در پوشه داده پوشه نصب سالیدورک است، اما شما می توانید آنها را در هر نقطه که دوست دارید قرار دهید.
توصیه میکنم یک پوشه شبکه ای یعنی با زیر مجموعه های مجزا و تقسیم شده برای سازماندهی انواع فایلهایتان ایجاد کنید.
هر چیزی که بتواند از ابتدا یک نسخه اساسی و پر کاربرد ایجاد کند، می تواند یک الگو باشد. در اینجا چند مثال دیگر از اسناد که شما می توانید آنها را به الگو و تمپلیت تبدیل کنید آورده شده است.
پارت ها شامل: اکستروژن، متریال مصرفی فلزی، ناودانی ها، جعبه های فلزی با ورق، چرخ دنده ها، سطوح ارگونومیک، دکمه ها
اسمبلی ها شامل: مجموعه های پالت، کشویی، شاسی، تخته مدار، اجزای سیستم داخلی
نقشه ها و داروینگ شامل: یادداشت های عمومی، نقشه های نصب، نمودار سیم کشی، نقشه راه اندازی لوله کشی
روش طرح بندی و منظم کردن مدلهای سه بعدی
ایجاد یک روش برای طرح بندی و منظم کردن مدل های طراحی شده می تواند دلهره آور باشد. یک روش مدل سازی، تعریف می کند که چگونه مدل های خود را بسازید و آنها را با سیستم شرکت خود سازگار نگه دارید.
اگر برای یک شرکت در زمینه طراحی با سالیدورک کار می کنید، ممکن است برخی از روش های مربوط به نحوه انجام مدل سازی را فراگرفته باشید. با این حال، اگر شما تازه کار هستید یا در تلاش برای ایجاد یک روش مدل سازی و طرح بندی هستید، از کجا باید شروع کنید؟ این نوشتار سه راه را برای شروع یک روش مدلینگ و سازماندهی گروهی عنوان می کند.
روش های پایین به بالا یا جز به کل و برعکس متدهای بسیار معمولی هستند، اما آیا روش هایی وجود دارد که بتواند بهتر کار کند؟ در اینجا سه رویکرد منحصر به فرد وجود دارد که ممکن است راه حل تعریف یک روش بهتر برای تیم شما را فراهم کند.
تعریف مجموعه و بدنه اجزا (Body و Part)
هدف: برای سرعت بخشیدن به کار، به منظور توسعه مفاهیم تمام اجزا در یک فایل مدل می شوند که باعث افزایش سرعت و کاهش تعداد فایل ها می شود.
روش انجام:
- انجام تمام ترسیم ها در یک بخش
- در زمان ایجاد هر فیچر (هر چیزی که در نمودار درختی سمت چپ feature tree باشد یک فیچر یا ویزگی است) جدید تیک Merge Results را بردارید
- بر روی پوشه Solid Bodies راست کلیک کنید، Save Bodies و Create Assembly را انتخاب کنید
در این صورت چه کاری انجام می دهد؟ هنگامی که بدنه ها را به عنوان قطعاتی از یک فایل اسمبلی ذخیره می کنید، قطعات مونتاژ مربوط به یک واحد را به راحتی کنترل می کنید.
معایب: قادر به تغییر همزمان قطعات و مونتاژ نیست.
حتما بخوانید: ۲۰ ترفند بسیار کاربردی نرم افزار سالیدورک برای همه سطوح (اسمبلی)
روش اسکچ های اسمبلی
هدف: استفاده از یک اسکیچ (طرح اولیه و سریع) واحد به منظور تعریف روابط و اتصالات بین اجز که کاهش میت ها و طراحی خودکار را به همراه دارد.
روش انجام:
- یک فایل پارت یا اسمبلی ایجاد کنید که فقط شامل طرح ها یا اسکیچ ها باشد.
- این فایل را در اسمبلی وارد کنید.
- پارت ها را وارد کنید و آنها را تنها با استفاده از طرح ها تعریف کنید.
این عمل چه سودی دارد؟ این یک رویکرد از بالا به پایین است و به شما اجازه می دهد همه چیز را در مورد طرح کنترل کنید. اگر بخشی تغییر کند، قطعات دیگر تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. همه چیز از اسکیچ مشتق می شود.
معایب: ایجاد حرکت در اسمبلی دشوار است
وارد کردن مدل یا الگو
هدف: برای ساده سازی پیکر بندی اجزا و تعریف خصوصیات و وزن
روش انجام:
- مدل را import کنید
- به صورتی ساده آن را کانفیگ (پیکربندی) کنید
- Properties و وزن به آن اضافه کنید
چه کاری انجام می دهد؟ به شما اجازه می دهد از یک کار پیچیده در جهت اینکه کار خود را ساده تر کنید، استفاده کنید. این قابلیت می تواند برای قطعات خریداری شده و یا مدل های استخراج شده از یک سیستم متفاوت استفاده شود. شما همچنین می توانید مدل های خود را صادر کنید، آنها را در پروژه های دیگر وارد کنید و این کار را برای کاهش حجم فایل انجام دهید، البته تمام فیچر ها و ویژگی های خود را از دست می دهید.
معایب: تنظیمات متعدد را دشوار می سازد.
حتما بخوانید: پاسخ به ۹ سوال رایج کاربران نرم افزار سالیدورک (بسیار کاربردی)
بعد چه کنم؟
پس از تصمیم گیری برای استفاده از یکی از این روش ها، ۵ اقدام باید انجام دهید:
- آن را به یک سند روش کار تبدیل کنید.
- یک راهنمای سریع برای آن در نظر بگیرید.
- آن را کنترل و ویرایش کنید.
- آن را بین تیم توزیع کنید.
- اطمینان حاصل کنید که همه آن را درک می کنند و فهمیده اند.