word image 89996 1

باغ فتح‌آباد کرمان کجاست؟

folderریپورتاژ آگهی
commentsبدون دیدگاه

باغ فتح‌آباد که در گذشته با نام عمارت بیگربیگی شناخته می‌شد، یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف و دیدنی شهر کرمان است.‌ این باغ در منطقه اختیارآباد واقع شده است و با مرکز شهر کرمان حدود 25 کیلومتر فاصله دارد. مسافران برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر از تهران به کرمان معمولا به‌جای بلیط هواپیما، بلیط قطار تهران کرمان را با قیمت ارزان‌تری تهیه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم درباره باغ فتح‌آباد، یکی از جاذبه‌‌های کردشگری به‌ثبت‌رسیده در فهرست آثار ملی ایران صحبت کنیم.

باغ فتح‌آباد کرمان اثر تاریخی به‌جای‌مانده از کدام دوران است؟‌

باغ فتح‌آباد اثر تاریخی به ‌جای‌مانده از دوران حکومت محمدشاه قاجار است. دستور ساخت این باغ توسط فردی به نام فضل‌علی ‌خان بیگلربیگی، حاکم وقت کرمان، در روستایی به نام اختیارآباد صادر شد. ساخت باغ زیبای فتح‌آباد چیزی در حدود 5 سال به‌طول انجامید. این باغ همواره مکانی برای تفریح و استراحت حاکمان کرمان بود. سال‌ها بعد یکی از بازماندگان فضل‌علی خان بیگلربیگی به نام رستم خان امیری، این بنای تاریخی را وقف کرد‌ و در سال 1381 نیز سازمان میراث‌فرهنگی نام باغ فتح‌آباد کرمان را در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رساند.

این مجموعه دیدنی در سال‌های اخیر تحت‌نظر سازمان میراث‌فرهنگی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این باغ نه‌تنها در روز بلکه در شب‌‌ها نیز زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ زیرا به‌شکل جذابی نورپردازی شده است. جالب است بدانید که عمارت فتح‌آباد کرمان در نوروز 1396 به‌عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری کرمان معرفی شد. در زمان سفر به کرمان برای دسترسی به عمارت فتح‌آباد ابتدا باید خود را به بلوار جمهوری این شهر برسانید و سپس از طریق بلوار هوانیروز به‌سمت باغ حرکت کنید تا به منطقه اختیارآباد برسید.

باغ فتح‌آباد کرمان

آشنایی با معماری منحصربه‌فرد باغ فتح‌آباد کرمان

باغ فتح‌آباد در زمینی به مساحت 13 هکتار با زیربنایی به مساحت 1500 مترمربع ساخته شده است‌. سبک معماری این باغ تلفیقی از سبک معماری اروپایی و ایرانی است. اگر با خرید بلیط قطار تهران کرمان سفر در مسیر ریلی را شروع کنید و بعد از رسیدن به مقصد و استراحت در هتل، راهی باغ فتح‌آباد کرمان شوید، با ورود به این عمارت ابتدا حوض بسیار بزرگی را با ابعاد 60 در 6 متر مشاهده خواهید کرد که تصویر عمارت اصلی روی آب آن منعکس شده و جلوه بسیار زیبایی به‌وجود آورده است. ساختمان اصلی مجموعه دارای دو طبقه است و در انتهای شمالی باغ قرار دارد. در ساخت این ساختمان از مصالحی شامل ملات گل و خشت خام استفاده شده است و در دو طرف آن اتاق‌های پنج‌دری و سه‌دری وجود دارد. گچ‌کاری‌های داخل ساختمان توسط ماهرترین استادان به‌

شکل بسیار هنرمندانه و زیبایی ساخته شده‌اند و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در بخش سردر ورودی ساختمان اصلی باغ فتح‌آباد روزنه‌هایی وجود دارد که در گذشته داخل آن‌ها ذره‌بین قرار می‌دادند تا نور چراغ‌های داخل ساختمان را انعکاس داده و باعث روشن‌تر شدن آن شود.

باغ فتح‌آباد کرمان از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

باغ فتح‌آباد دارای بخش‌های مختلفی است. این بخش‌ها شامل موارد زیر است.

  • ساختمان اصلی: همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، ساختمان اصلی باغ در انتهای شمالی آن قرار دارد و دارای دو طبقه است. اتاق‌های پنج‌دری و سه‌دری ساختمان به سبک دوران قاجار تزئین شده‌اند و از بین آن‌ها اتاق شاه‌نشین که به‌شکل فوق‌العاده زیبایی نورپردازی شده معروف‌تر و زیباتر است. در سردر ورودی ساختمان، یک کتیبه گچی منقش به بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم و آیه نصرمن‌الله‌وفتح‌الغریب وجود دارد. در کنار کتیبه گچی تاریخ 1310 هجری قمری حک شده است و نشان می‌دهد که ساختمان در آن تاریخ بازسازی شده است.
  • موزه حکام: موزه حکام یکی‌دیگر از قسمت‌های این باغ است که در آن زندگی‌نامه و تصاویر حاکمان شهر کرمان را به‌تصویر کشیده‌اند.
  • اتاق نقاشی: در ساختمان اصلی باغ، اتاقی وجود دارد که دورتادور آن را با نقاشی‌های زیبا و دیوارنگاره‌های نفیس با آب‌طلا نقاشی کرده‌اند. در گذشته، قسمت‌هایی از نقاشی‌های طلایی اتاق به‌دلیل سرقت طلای موجود در آن، توسط سارقان تخریب شده است.
  • ساختمان‌های جنوبی: در سمت جنوب ساختمان اصلی باغ فتح‌آباد، حیاطی به‌شکل مستطیل وجود دارد. در دو طرف این حیاط، اتاق‌هایی ساخته شده است که ورودی تعدادی از آن‌ها از طرف حیاط و تعدادی دیگر از داخل ساختمان است.
  • عمارت چهارفصل یا اتاق VIP: عمارت چهارفصل باغ در سی‌متری شرقی عمارت اصلی واقع شده است. این عمارت یک طبقه، دارای یک گنبد مرکزی و چندین ایوان ستون‌دار است و گچ‌کاری‌ها و آجرکاری‌های زیبای آن جلوه خاصی به باغ فتح‌‌آباد بخشیده است. افراد مختلف، عمارت چهارفصل یا اتاق VIP را معمولا برای برگزاری جشن و مراسم برای مدتی اجاره می‌کنند.
  • زمین‌های مخصوص کشت گیاهان دارویی

یکی‌دیگر از قسمت‌های این باغ که در زمان بازسازی به آن اضافه شده، زمین‌هایی است که در آن‌ها گیاهان دارویی کشت می‌شود. هدف از ایجاد این بخش، کسب درآمد برای مجموعه فتح‌‌آباد است‌. جالب است بدانید که زمین‌های کشت گیاهان دارویی این باغ بزرگ‌ترین مجموعه کشت گیاهان دارویی ایران محسوب می‌شود و در آن‌ها بیش از 400 گونه گیاه دارویی کشت می‌شود.

  • پنج درخت قدیمی: بخشی از باغ که از دوران رونق باغ فتح‌آباد در زمان قاجاریه به‌یادگار مانده‌اند، پنج درخت قدیمی هستند.گردشگران هنگام بازدید از باغ فتح‌آباد کرمان علاوه‌بر دیدن قسمت‌های مختلف می‌توانند از امکانات موجود در آن شامل رستوران، چای‌خانه و شربت‌خانه استفاده کنند و در آلاچیق‌های‌ چوبی آن به استراحت بپردازند‌‌.

قطار

خرید بلیط قطار تهران کرمان با قیمت ارزان در سایت فلای تودی

در این مطلب راجع‌به یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف کرمان یعنی باغ فتح‌آباد صحبت کردیم. گردشگران علاقه‌مند به بازدید از این باغ و جاهای دیدنی نزدیک به آن مانند قلعه نفر، باغچه بی‌بی، بازار گنجعلی‌خان، بازار وکیل و غیره می‌توانند بلیط قطار تهران به کرمان را به‌صورت آنلاین و با مناسب‌ترین قیمت از سایت فلای تودی، معتبرترین مرجع خدمات گردشگری، خریداری کنند. علاوه‌براین هم‌زمان با خرید بلیط قطار می‌توانند یکی از هتل‌های نزدیک به باغ فتح‌آباد شامل هتل هزار، هتل اخوان، هتل بومگردی یاس، هتل سنتی شهبازی و هتل پارس کرمان را به‌صورت آنلاین در همین سایت رزرو کنند. پشتیبانی فلای تودی نیز در تمام ساعات شبانه‌روز آماده پاسخ‌گویی به سوالات کاربران و ارائه راهنمایی‌های لازم به آن‌ها است.

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست