آموزش متغیرهای پایتون: تعریف، چسباندن، سراسری و محلی
متغیر پایتون یک مکان حافظه رزرو شده برای ذخیره مقادیر است. به عبارت دیگر ، یک متغیر در یک برنامه پایتون داده ها را برای پردازش به کامپیوتر می دهد.
هر متغیر در پایتون نوع داده یا datatype دارد. انواع داده های مختلف در پایتون عبارتند از: Numbers ، List ، Tuple ، Strings ، Dictionary و غیره. متغیرها را می توان با هر اسم یا حروف الفبا مانند a، aa، abc و غیره بیان کرد.
در این آموزش ، موارد زیر را یاد خواهیم گرفت:
- نحوه تعریف و استفاده از متغیر
- تعریف مجدد متغیر
- اتصال متغیر ها به هم
- متغیرهای محلی و سراسری
- حذف متغیر
نحوه تعریف و استفاده از متغیر
به مثال زیر توجه کنید. متغیر “a” را تعریف می کنیم و آن را چاپ می کنیم.
a=100
print a
تعریف مجدد متغیر
می توانید متغیر را دوباره تعریف کنید حتی پس از آنکه یک بار تعریف کردید.
در اینجا متغیر را مقدار دهی اولیه f = 0 کردیم.
بعدا متغیر f را به مقدار “guru99” تغییر می دهیم.
مثال ۲ پایتون
# Declare a variable and initialize it
f = 0
print f
# re-declaring the variable works
f = ‘guru99’
print f
مثال ۳ پایتون
# Declare a variable and initialize it
f = 0
print(f)
# re-declaring the variable works
f = ‘guru99’
print(f)
اتصال متغیر ها به هم
بیایید ببینیم که آیا می توان انواع مختلف داده مانند رشته و عدد را به هم چسباند یا خیر. به عنوان مثال ، ” Guru” را با عدد “۹۹” به هم بچسبانیم.
برخلاف جاوا ، که عدد را با رشته بدون تعریف عدد به عنوان رشته بهم متصل می کند ، پایتون نیاز به تعریف عدد به عنوان رشته دارد ، در غیر این صورت نوعی خطای TypeError نشان می دهد.
برای کد زیر ، خروجی تعریف نشده دریافت خواهید کرد –
a=”Guru”
b = 99
print a+b
هنگامی که عدد صحیح به عنوان رشته تعریف شد ، می تواند هر دوی عبارتGuru” + str (“99″) ” را در خروجی به هم بچسباند. (“Guru99”)
a=”Guru”
b = 99
print(a+str(b))
متغیرهای سراسری و محلی
در پایتون وقتی می خواهید از متغیر مشابه برای بقیه ی برنامه یا ماژول استفاده کنید ، از متغیر سراسری استفاده می کنید ، در حالی که اگر می خواهید از متغیر در تابع یا متد خاصی استفاده کنید ، از متغیر محلی استفاده می کنید.
بیایید تفاوت بین متغیرهای محلی و سراسری را با برنامه زیر متوجه شویم.
۱- متغیر “f” از نظر دامنه سراسری است و مقدار ۱۰۱ به آن اختصاص داده می شود که به صورت خروجی چاپ می شود.
۲- متغیر f دوباره در تابع تعریف شده و دامنه آن محلی است. به آن مقدار “I am learning Python.” اختصاص داده شده است. که به صورت خروجی چاپ می شود. این متغیر با متغیر سراسری “f” که قبلاً تعریف شده متفاوت است.
۳- پس از پایان فراخوانی تابع ، متغیر محلی f از بین می رود. در خط ۱۲ ، وقتی مجددا مقدار “f” را چاپ می کنیم ، مقدار متغیر سراسری f = 101 را نشان می دهد
مثال ۲ پایتون
# Declare a variable and initialize it
f = 101
print f
# Global vs. local variables in functions
def someFunction():
# global f
f = ‘I am learning Python’
print f
someFunction()
print f
مثال ۳ پایتون
# Declare a variable and initialize it
f = 101
print(f)
# Global vs. local variables in functions
def someFunction():
# global f
f = ‘I am learning Python’
print(f)
someFunction()
print(f)
با استفاده از کلمه کلیدی global ، می توانید متغیر global را درون یک تابع ارجاع دهید.
۱- متغیر “f” از نظر دامنه سراسری است و مقدار ۱۰۱ به آن اختصاص داده شده است که به صورت خروجی چاپ می شود.
۲- متغیر f با استفاده از کلمه کلیدی global تعریف می شود. این یک متغیر محلی نیست ، اما همان متغیر سراسری است که قبلا تعریف شده است. از این رو وقتی مقدار آن را چاپ می کنیم ، خروجی ۱۰۱ است.
۳- مقدار “f” را در داخل تابع تغییر دادیم. پس از اتمام فراخوانی تابع ، مقدار متغیر تغییر یافته “f” مقداری که داخل تابع به آن اختصاص دادیم، باقی می ماند. در خط ۱۱ ، هنگامی که ما دوباره مقدار “f” را چاپ می کنیم ، مقدار “changing global variable” را نشان می دهد.
مثال ۲ پایتون
f = 101;
print f
# Global vs.local variables in functions
def someFunction():
global f
print f
f = “changing global variable”
someFunction()
print f
مثال ۳ پایتون
f = 101;
print(f)
# Global vs.local variables in functions
def someFunction():
global f
print(f)
f = “changing global variable”
someFunction()
print(f)
حذف متغیر
همچنین می توانید متغیر را با استفاده از دستور “نام متغیر” del حذف کنید.
در مثال زیر متغیر f را حذف کرده ایم ، و هنگامی که به چاپ آن ادامه می دهیم خطای “variable name is not defined” دریافت می کنیم یعنی شما متغیر را حذف کرده اید.
f = 11;
print(f)
del f
print(f)
خلاصه
- متغیر به سطل یا پاکتی گفته می شوند که در آن می توان اطلاعات را حفظ و ارجاع داد. مانند هر زبان برنامه نویسی دیگر ، پایتون نیز از متغیر برای ذخیره اطلاعات استفاده می کند.
- متغیرها را می توان با هر اسم یا حتی حروف الفبا مانند a ، aa ، abc و غیره تعریف کرد.
- متغیرها را می توان تعریف مجدد کرد حتی پس از یک بار تعریف کردن آن ها
- در پایتون نمی توانید رشته را با عدد به طور مستقیم به هم بچسبانید، لازم است که آن ها را به عنوان یک متغیر جداگانه تعریف کنید ، و پس از آن ، می توانید عدد را با رشته به هم بچسبانید.
- وقتی می خواهید از متغیر برای تابع فعلی استفاده کنید ، متغیر محلی تعریف کنید
- متغیر سراسری را وقتی می خواهید از متغیر مشابه برای بقیه برنامه استفاده کنید، تعریف کنید
- برای حذف یک متغیر ، از کلید واژه “del” استفاده می شود
بسیار عالی
پاسخمفهوم را بسیار عالی رساند
سلام ممنونم از سایت خوبتون خیلی عالی است
پاسخمچکرم ازاستادان با تجربه در این زمینه
سلام، ممنون بابت آموزش خوبتون. سوالی داشتم. چرا در بعضی جاها بعد از مقدار دهی متغیر سمیکالن گذاشتید و در بعضی جاها نذاشتید؟ چه تفاوتی داره؟
پاسخسلام
پاسخميشه
global , def
رو لطفا توضیح بدید
ممنون از اموزش خوبتون
پاسخ