آزمون همبستگی در spss

آموزش آزمون ساده همبستگی پیرسون در spss (بصورت تصویری)

spss-min

در ادامه آموزش های کاربردی نرم افزار spss، در این پست شما را بصورت ساده با آزمون همبستگی پیرسون در اس پی اس اس آشنا می کنیم. آزمونهای همبستگی فرآیندی برای اندازه گیری میزانی است که دو متغیر متریک(استاندارد) بصورت در برخی جمعیت ها بهم مربوط میشوند. به این میزان که معمولا با عدد مشخص میشود ضریب همبستگی می گویند.

۱-ویدیوی آموزش آزمون همبستگی پیرسون

۲-مقاله آموزش آزمون همبستگی پیرسون

اگر از طریق ویدیوی بالا آزمون همبستگی را یاد نگرفتید، این مقاله را بخوانید.یک تعدادی ضریب همبستگی وجود دارد اما همبستگی معمولاً به معنای تولید ضریب همبستگی گشتاور است که تحت عنوان همبستگی پیرسون (مگر اینکه به روش های دیگر تبین شده باشد) نامیده می شود. فرضیه ی صفر بیانگر این است که ابدا هیچ ارتباط خطی بین متغیر ها وجودندارد که به آن ضریب همبستگی صفر میگویند. شکل زیر نشان دهنده ی این ایده اصلی است.

 


اس پی اس اس (مقاله و پرسشنامه آماری هم تگ بخوره)

توی این پک فوق العاده،اس پی اس اس  رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون هیچ کلاسی، بهترین مقالات رو بنویس، خفن ترین تحلیل های آماری رو انجام بده یا اصلا حسابی پول در بیار! 


 

آزمون همبستگی در spss

مطلب مرتبط! آموزش نحوه وارد کردن اطلاعات پرسشنامه و تحلیل آن با نرم افزار spss

مثال آزمون همبستگی- SPSS Correlation Test Example

یک سیاستمدار می خواهد بداند که آیا سن و درآمد خالص ماهیانه به هم مرتبط هستند؟ او از ۳۰ مخاطب سوال میپرسد نتایج بدست آمده از سن-جنس در فایل sav هستند آیا این داده ها احتمال اینکه سن و درآمد در جمعیت مورد تحقیق بهم مرتبط هستند را تعیین میکند؟ (ترکیب) synax زیر داده ها را باز میکند:

مثال آزمون همبستگی

بررسی سریع داده- Quick Data Check

قبل از اجرای هرآزمون آماری، ما ابتدا میخواهیم یک تصوری از اینکه داده ها اساساً چه شکلی هستند داشته باشیم یک گزینه خوب اینجا نمودار پراکندگی است. اسکرین شات ها شمارا در راه اجرا پیش میبرند.

بررسی سریع داده

  • ابتدا به graphs>legacy dilaogs>scatter/dot می رویم.

graphs>legacy dilaogs>scatter/dotمنومی رویم

  • سپس simple scatter را انتخاب می کنیم.
  • روی Define کلیک می کنیم.
  • درآمدرا به محور Yمختصات انتقال می دهیم.
  • سن را به محورX.
  • نتایج را در ترکیب زیر جایگذاری کنید:

جایگذاری نتایج

مطلب مرتبط! آموزش کامل و تصویری آمار توصیفی در نرم افزار Spss

نتایج نمودار پراکندگی-Resulting Scatter Plot

نتایج نمودار پراکندگی

در این مورد نمودار پراکندگی که مقعول بنظر میرسد همه ی پاسخ دهندگان سنی بین ۲۰تا۶۸ سال دارند. سنین بصورت منطقی با متوسط ۴۵ سال پراکنده شده اند. سپس میزان درآمد از۱۰۰۰یورو تا ۴۵۰۰ یورواست. این یک نوع از دامنه ای است که ما برای درآمد ماهیانه در یک کشور پیشرفته انتظار داریم. علاوه بر این که چگونه سن و درآمد ها بصورت جداگانه توزیع شده اند، همچنان می بینیم که پاسخ دهندگان پیرتر به درآمدهای بالاتر گرایش دارند. این نشان دهنده ی یک همبستگی مثبت بین سن و درآمد است.

فرضیات آزمون همبستگی-Assumptions Correlation Test

تفسیر ضریب همبستگی به تنهایی هیچ پیش فرضی لازم ندارد. اگر چه آزمون مهم برای یک هم بستگی برخی پیش فرض هارا ایجاد می کند. مشاهدات مستقل (یا حتی متغیرهای یکسان توزیع شده و مستقل تا و دقیق تر).اندازه نمونه بصورت منطقی بزرگ است(N>30)

اجرای آزمون همبستگی- Run SPSS Correlation Test

اجرای آزمون همبستگی

اسکرین شات بالا روش استانداردی برای بدست آوردن همبستگی رانشان میدهند، چون ما اینهارا بصورت متفاوتی انجام میدهیم این داده های خروجی و ترکیبات آشفته و نامرتب میشود. ما فقط میتوانیم همبستگی سن-جنس را تایپ و اجرا کنیم. ما فکر میکنیم که این یک روش سریع تر و تمیز تر برای بدست آوردن یک ماتریکس همبستگی کامل است. توجه کنید که ما میتوانیم از کلید واژه allو to در این دستورات استفاده کنیم. اگر نا متغیرهای چندگانه ای داشته باشیم یک پیشنهاد بهتر نتیجه گیری با برون داد مرتب تر با استفاده از کلید واژه with که در ترکیب نشان داده شده است،همانطور که میدانید این برون داد مرتب نمیتواند از منو بدست آمده باشد.

word image 264

خروجی آزمون همبستگی SPSS Correlation Test Output

خروجی آزمون همبستگی

همبستگی که خودش به تنهایی ۷۳۰ است، نشان دهنده ی رابطه ی خطی قوی (مثبت) بین سن و درآمد است. مقادیر تکنیک شده توسطSigs (با ۲ دنباله) صفر است، اگر همبستگی در جمعیت صفر باشد شانس پیدا کردن همبستگی در نمونه ما صفر است. فرضیه صفر اگرp</5 باشد، رد می شود و ما نتیجه میگیریم همبستگی در این جمعیت صفر نیست(ما انتظار داریم، جایی نزدیک ۷۳ باشد). بصورت دقیق تر از آنجایی که این یک آزمون ۲ دنباله ای است،مقادیر شامل یک شانس صفر درصدی استه همبستگی نمونه بالاتر از ۷۳ است و شانس صفر دیگر که آن کمتر از ۷۳- است. نتایج بر اساس حجم جامعه N=30مورد است، از آنجایی که با سایز نمونه ها مطابق است، نیتجه میگیریم که هیچ مقادیر گم شده ای در داده ما نیست.

گزارش یک آزمون همبستگی- Reporting a Correlation Test

زمانیکه یک آزمون همبستگی را گزارش می کنیم، خود همبستگی مقدارN که بر اساس آن هست الزامی هستند.عطف به آزمون مهم یک موش گوتاه گزارش آن یک بستگی خطی قوی است که بین سن و درآمد مشاهده شده است. ضریب پیرسون =۷۳ وp=00 (2سویه) اینجا روشهای چندگانه ای از جمع آوری یک مقدار P برای همبستگی وجود دارد. با گزارش شبیه آنچه ما انجام داده ایم واضح نیست کدام شیوه SPSS بکار رفته است. اینجا از یک آزمون T استفاده کرده است اما متأسفانه مقدار T و میزان آزادی را حذف کرده است. فرمول هایی که SPSS استفاده کرده است زیر Help>Algorithms است.

گزارش یک آزمون همبستگی

در مثال مابرای بازدید کنندگان، خروجی داده های ما در زیر چاپ شده است:

چاپ خروجی

اکنون روشن ساختیم ک چگونه با گزارش ما به ضریب همبستگی پیرسون ۷۳;T(28)=5.7,P=.000(۲سویه) به مقدار رسیده ایم

نکته مهم! نرم افزار spss را به کمک این بسته آموزش فوق العاده، بصورت حرفه ای، اصولی و بدون نیاز به کلاس در کمتر از ۲ ماه یاد بگیرید!

هرگونه سوال یا نظری راجب کار با نرم افزار اس پی اس اس دارید در بخش نظرات با سریع آسان مطرح نمایید.

بسیار کاربردی

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in, , , , , ,

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ممنونم از شما

    پاسخ
  • سلام
    در علوم انسانی در پرسشنامه ها معمولا برای هر متغیر، چند تا سوال مینویسن. فرض کنید برای متغیر X سه سوال و برای متغیر Y چهار سوال طراحی شده باشه. در این حالت به دست آوردن ضریب همبستگی چگونه است؟
    خیلی ممنون

    پاسخ
  • سلام. رشته من آموزش زبان انگلیسی است. آیا این بسته آموزشی برای تحلیل آماری رساله ام مناسب است؟ منظورم اینه که در هر حوزه ای استفاده های خاصی از SPSS میشه. برای دانشجوهای زبان هم این پکیج رو توصیه می کنید؟

    پاسخ
  • بهمن بهمنیان
    آبان 30, 1399 2:50 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست