تفاوت ایلتس جنرال و اکادمیک

تفاوت ایلتس جنرال و اکادمیک در چیست؟

آیلتس یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است و برای اهداف مختلفی مانند تحصیل، کار، مهاجرت و سرمایه‌گذاری در کشورهای انگلیسی‌زبان تأیید شده­است. این آزمون شامل چهار قسمت Reading، Speaking ، Writing  و Listening  است که هر کدام مهارت‌های زبانی افراد را ارزیابی می­کند. ثبت ‌نام آزمون ایلتس در دو نوع آکادمیک و جنرال انجام می­شود که انتخاب هر کدام بسته به هدف شما، از یادگیری زبان انگلیسی متفاوت است. به‌عنوان ‌مثال، فردی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارد باید آزمون آیلتس آکادمیک را انتخاب کند. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت­های این دو نوع آزمون می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا بر اساس نیاز و اهداف خود آزمون مناسب را انتخاب کنید.

آیلتس جنرال یا آکادمیک؟ کدامیک مناسب من است؟

باتوجه‌به هدف شما از شرکت در آزمون آیلتس، باید تصمیم بگیرید که قصد شرکت در کدام آزمون آیلتس را دارید. آزمون آیلتس جنرال برای افرادی کاربرد دارد که قصد مهاجرت کاری، سرمایه‌گذاری، ازدواج و به­طور کلی تصمیم به شرکت در دوره‌های تخصصی را ندارند. از طرفی آیلتس آکادمیک برای افرادی در نظر گرفته شده است که قصد تحصیل در دانشگاه­ها یا کسب مدارک حرفه‌ای را دارند.

تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

همان‌طور که قبلاً گفتیم، آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال بیشتر به هدف شما برای گرفتن مدرک آیلتس مربوط می­شود. اما تفاوت این دو نوع آزمون از نظر نوع محتوا، در بخش Reading و Writing  است. خواندن و نوشتن در آیلتس آکادمیک کمی پیچیده است، اما در آیلتس جنرال تمرکز بیشتری روی موضوعات مربوط به زندگی روزمره و محل کار است.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک از نظر کاربرد

آزمون جنرال آیلتس، برای کسانی مناسب است که می­خواهند به کشورهای انگلیسی‌زبان مهاجرت کنند و یا قصد دارند در سیستم امتیازدهی مهاجرت، امتیاز کسب کنند. این آزمون مهارت‌های زبانی عمومی و روزمره افراد را بررسی می­کند که آیا می‌توانند در محیط‌های اجتماعی و کاری، موفق عمل کنند یا خیر.

آیلتس آکادمیک برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خارجی را دارند مناسب است. این افراد باید مدرک آزمون آیلتس آکادمیک خود را همراه با دیگر مدارک برای قبولی به دانشگاه ارسال کنند. نتیجه آزمون آیلتس آکادمیک در برخی موارد برای استخدام، به‌خصوص برای پزشکان و کادر پرستاری استفاده می‌شود. این آزمون مهارت‌های زبانی آکادمیک و علمی افراد را بررسی می­کند که آیا آن‌ها در یک محیط دانشگاهی و پژوهشی با موفقیت عمل خواهند کرد یا خیر.

فرق آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس از نظر ساختار

اکنون که می‌دانید انواع آزمون‌های آیلتس چه کاربردی دارند، بیایید تفاوت محتوای این دو آزمون را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

بطورخلاصه، هر دوی این آزمون‌ها چهار مهارت اصلی زبان را ارزیابی می‌کنند. بخش مهارت‌های شنیداری و گفتاری از نظر قالب و سؤال کاملاً یکسان هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارد. اما در بخش Reading و Writing  با وجود ساختار و تعداد سؤالات یکسان، محتوا و موضوعات آن­ها با یکدیگر متفاوت است.

  • بخش Reading

بخش Reading آزمون آکادمیک، شامل خواندن سه پاراگراف طولانی است که می‌تواند واقعی، تحلیلی یا توصیفی باشد. نوشتار این بخش از کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و… هستند و شامل نمودارها و عکس­ها می­شود. سؤالات این بخش تشریحی، تحلیلی و چهارگزینه‌ای است.

بخش Reading آزمون جنرال آیلتس دارای سه بخش است. بخش اول شامل دو یا سه متن کوتاه است. بخش دوم شامل دو متن کوتاه مرتبط با کار است. بخش آخر حاوی یک متن طولانی در مورد یک موضوع عمومی است. متون مربوط به دستورالعمل‌های شرکت، تبلیغات، بروشورها و غیره قرار می‌گیرد. در طول آزمون عمومی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. طبق گفته­ی افرادی بسیاری این آزمون ساده‌تر از آزمون آکادمیک است چرا که متن­های استفاده شده همان جملاتی است که مرتباً با آن‌ها سروکار داریم.

  • بخش Writing

بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال شامل دو تسک ۱ و ۲ است. تفاوت اصلی بین این دو، در موضوع خواسته شده برای تسک­ها می­باشد. تسک ۱ آزمون آکادمیک شامل نوشتن حداقل ۱۵۰ کلمه، توصیف و توضیح آمار و اطلاعات ارائه شده در نمودارها می‌شود و تسک ۲ شامل نوشتن حداقل ۲۵۰ کلمه، مرتبط با موضوع است. اما تسک ۱ رایتینگ آزمون جنرال شامل نوشتن نامه‌های اداری ساده است! و تسک ۲ مانند آزمون آکادمیک شامل نوشتن حداقل ۲۵۰ کلمه مرتبط با موضوع خواسته شده می­باشد.

آزمون آیلتس

تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک از نظر نمره‌ دهی

ارزیابی و نمره‌دهی در بخش‌های Listening، Speaking و Writing در هر دو آزمون یکسان است. اما در بخش ریدینگ که در مجموع ۲۵ درصد از نمره کل شما را شامل می‌شود، تفاوت زیادی در دو آزمون آیلتس وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید می‌توانید ۳۰ سؤال از ۴۰ سؤال را در بخش ریدینگ پاسخ درست دهید. اگر در آیلتس جنرال شرکت کرده­باشید نمره ۵ را کسب می­کنید و اگر برای آیلتس آکادمیک اقدام کردید، نمره ۶ را به دست می­آورید. دلیل این تفاوت این است که سطح دشواری متون در آزمون آکادمیک بالاتر از آزمون جنرال است و بنابراین نیاز به تعداد کمتری از سؤالات درست برای رسیدن به هر نمره را دارد.

مقایسه آیلتس جنرال و آکادمیک

آکادمیک جنرال
افراد با هدف تحصیلی افراد با هدف غیر تحصیلی(کاری، زندگی و …)
لحن نوشتار رسمی لحن نوشتار غیررسمی
سوالات در سطح زندگی دانشجویی سوالات در سطح بالاتر
میانگین بالاترین نمره در ریدینگ میانگین پایین­تر نمره در ریدینگ
سوالات ریدینگ با موضوعات علمی سوالات ریدینگ با موضوعات عام­تر
تحلیل داده­ها در رایتینگ تسک1 نوشتن یک نامه ساده در رایتینگ تسک1

با بررسی اطلاعات گفته شده، به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت‌های اساسی بین آیلتس جنرال و آکادمیک شده و بر اساس هدف خود، تصمیم بگیرید در کدامیک از این دو آزمون شرکت کنید.

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست