لایه ی صفر در اتوکد

لایه ی صفر در اتوکد چیست؟ (روش لایه بندی اصولی)

autocad

هر بار که یک طرح اتوکد جدید ایجاد می کنید، یک لایه پیش فرض مشاهده خواهید کرد : لایه صفر. این لایه را نمی توان حذف کرد.

سپس وقتی خصوصیات آن ها مانند رنگ، ضریب ضخامت خط و غیره را تعریف می کنید، ویژگی ByLayer و ByBlock را مشاهده خواهید کرد. بیشتر شما ممکن است از قبل بدانید ByLayer به چه معنی است. اما آیا شما از ویژگی های ByBlock نیز اطلاع دارید؟

 


اتوکد

توی این پک فوق العاده، اتوکد رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! اتوکد مادر نرم افزارهای مهندسیه، فقط توی 2 هفته قورتش بده، یه سر و گردن بالاتر از بقیه، یا اصلا پول دربیار!


 

به طور خلاصه برایتان توضیحاتی در اینجا آورده ایم. اگر سردرگم شدید، نگران نباشید. برای درک این موارد بعداً مثالی خواهیم داشت.

  • لایه صفر لایه پیش فرض اتوکد است. وقتی می خواهید هندسه برای بلوک ها ایجاد کنید، این لایه پیش فرض برای آن است. وقتی بلوک های اتوکد را درج می کنید، از لایه فعال استفاده می کنند. هر شی در بلوکی که از لایه ی صفر استفاده می کند، از خصوصیات لایه بلوک هم استفاده می کند.
  • وقتی خصوصیات شی (رنگ، ضخامت خط، و غیره) را ByLayer تعریف می کنید، تمام خصوصیات آن از همان خصوصیاتی که در خواص لایه ها (properties) تعریف شده، استفاده می کنند.
  • وقتی هندسه هایی را در بلوک اتوکد خود با استفاده از ByBlock ایجاد می کنید، می توانید بعد از درج بلوک، خواص آن را override کنید.
  • وقتی هندسه هایی را در بلوک اتوکد خود به غیر از ByLayer یا ByBlock ایجاد می کنید، پس از درج بلوک خود نمی توانید آن ها را override کنید.

سردرگم شدید؟ بیایید مثالی برای درک بهتر این موضوع بیان کنیم.

ساخت اشیاء با خصوصیات مختلف

اتوکد خود را باز کنید، یک فایل جدید دو لایه ایجاد کنید، می توانید هر اسمی که می خواهید برای آن ها بگذارید. رنگ و ضخامت خط متفاوتی برایشان تنظیم کنید تا بعداً بتوانیم آنها را تشخیص دهیم.

layers_thumb

اکنون ما ۴ شی ایجاد خواهیم کرد، در این مثال از دایره استفاده می کنیم.

۱- دایره اول از لایه صفر استفاده می کند، color: ByLayer ، line weight: ByLayer

۲- دایره دوم از لایه صفر استفاده می کند، color: ByBlock ، line weight: ByBlock.

۳- دایره سوم از لایه صفر استفاده می کند، color: red، line weight: 0.5 (جوری تنظیم کردیم تا راحت تر مشاهده شود).

۴- آخرین دایره از لایه ۱ استفاده می کند، color: ByLayer ، line weight: ByLayer.

از هر دایره ۴ بلوک ایجاد کنید.

تغییر لایه بلوک ها

اکنون تمام آن چهار تا را انتخاب کنید، سپس لایه آن ها را به لایه ی ۲ تغییر دهید. می توانید بلوک ۱ و ۲ را ببینید که از این خواص استفاده می کنند اما بلوک ۳ و ۴ هنوز هم از خصوصیات خاص خود استفاده می کنند.

تغییر لایه بلوک ها

حالا رنگ و ضخامت خط را override کنید. از رنگ سبز و ضخامت خط ۲ استفاده کنید. می بینید که تنها بلوکی که از این خصوصیات استفاده کرده، بلوک شماره ۲ است.

properties overriden_thumb

فقط بلوک شماره ۲ از خصوصیات بلوک استفاده می کند زیرا ما خصوصیات هندسی آن را ByBlock تنظیم کردیم.

اکنون لایه ۱ را فریز کنید. می بینیم بلوک شماره ۴ ناپدید شد، زیرا شی موجود در آن روی آن ایجاد شده است.

لایه ۱ را از فریز درآورید، بنابراین می توانیم بلوک شماره ۴ را مشاهده کنیم. اکنون لایه ۲ را فریز کنید. به یاد دارید که همه بلوک ها را به آن لایه منتقل کردیم. پس همه بلوک ها از جمله بلوک شماره ۴ ناپدید می شوند. این بلوک هم ناپدید می شود زیرا خود بلوک از لایه ۲ استفاده می کند. وقتی لایه ۱ را فریز می کنیم، بلوک هنوز نشان داده می شود. اما هندسه داخل آن ناپدید می شود. اگر شیء دیگری با لایه های مختلف در آن بلوک وجود داشته باشد، این مسئله واضح تر خواهد بود.

لایه ۲ را از فریز درآورید، سپس لایه صفر را فریز کنید. هیچ یک از بلوک ها ناپدید نمی شوند! به یاد دارید که هندسه را در بلوک ۱، ۲ و ۳ با استفاده از لایه صفر ایجاد کردیم؟ آن ها لایه صفر را نادیده می گیرند و از خواص جدید استفاده می کنند.

اگر می خواهید در مورد این رفتار اطلاعات بیشتری کسب کنید، اشیاء بیشتری را در بلوک های خود ایجاد کنید. آن ها را با خواص مختلف تنظیم کنید و سپس تغییر دهید.

تفاوت پک های حرفه ای ما با آموزشهای رایگان: بطور خلاصه از زمین تا آسمان! 1-پکها، جدیدترین نسخه نرم افزارها را آموزش می دهند با قابلیت های بسیار بیشتر. 2-پکها توسط متخصص آن نرم افزار، به صورت کاملا پروژه محور و با حل چالش هایی که در مسیر کار عملی و حرفه ای با آن روبرو می شوید تهیه شده اند و بعد از استفاده، کاملا برای بازار کار آماده اید! 3- متد این پکها کاملا کار شده و تا ماهها، در ذهن تان ماندگارند و یادگیری بسیار سریعتر و کاملتری خواهید داشت. آموزشهای رایگان فقط دستورات نرم افزارها را (آنهم ناقص) بیان می کنند و تازه برای ورود به بازار باید ماهها تجربه عملی هم کسب کنید !!

turned_in

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با 5 دقیقه در روز، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، تقویت حافظه، آموزش تصویری. یادگیری زبان کلید یادگیری هر مهارتی در قرن 21 !


حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست